@article { author = {Hamidi, S.}, title = {The Effects of Self-regulation in Learning Strategies on Math Achievement among Female High School Freshman Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = { The main objective of this research was to improve mathematics achievement of female high-school freshman students through teaching them two strategies for self-regulation in learning (i.e.writing journals and graphical feedback). Prior to instruction Rayvan test was used to control intelligence, following the instruction "self-regulation test" was used to evaluate self-regulation degree and a "teacher made test" was utilized to evaluate math achievement. The research sample was a group of sixty freshman students from a high-school, in Tehran’s school district number 10 who were underachievers in mathematics and self-regulation. These students were divided randomly to four groups a control group and three experimental groups. The control group did not receive any teaching. The first experimental group members were thought to carry on writing journals strategy, the second experimental group members were thought the graphical feedback strategy and the third group were taught to use both strategies. Research results showed that the students who had learned the two strategies had a high mathematics achievement and self regulation significantly different, compared with the other two groups.}, keywords = {}, title_fa = {اثرآموزش خودگردانی در یادگیری (راهبرد‌های گزارش‌نویسی و تهیه نمودار) درس ریاضی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش، بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان از طریق آموزش راهبردهای خودگردانی در یادگیری (گزارش‌نویسی و تهیه نمودار) و همچنین بهبود میزان خودگردانی دانش‌آموزان است. به این منظور از آزمون هوش ریون برای کنترل متغیر هوش، از آزمون خودگردانی جهت سنجش میزان خودگردانی واز آزمون معلم ساخته برای سنجش عملکرد ریاضی استفاده شد. نمونه تحقیق 60 نفر از دانش‌آموزان دختر سال اول یک دبیرستان بودند. این دانش‌آموزان از منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران که در درس ریاضی و خودگردانی ضعیف بودند انتخاب شدند. دانش‌آموزان به‌طور تصادفی به چهار گروه 15 نفری که یک گروه به‌عنوان گروه کنترل و سه گروه به‌عنوان گروه آزمایشی اول، دوم و سوم بودند تقسیم شدند. به گروه کنترل, هیچ آموزشی داده نشد. به گروه آزمایشی اول, راهبرد گزارش‌نویسی، به گروه آزمایشی دوم, راهبرد تهیه نمودار و به گروه آزمایشی سوم, ترکیبی از هر دو راهبرد آموزش داده شد. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش نشان داد دانش‌آموزانی که از روش ترکیبی هر دو راهبرد گزارش‌نویسی و تهیه نمودار استفاده کردند، به‌طور معناداری میزان خودگردانی و عملکرد ریاضی بالاتری نسبت به دانش‌آموزان گروه‌های گزارش‌نویسی تهیه نمودار و کنترل از خود نشان دادند.}, keywords_fa = {ریاضی، دانش‌آموز}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2141.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2141_b02f6e183b6dd4bd8e3345789a7e4b14.pdf} }