@article { author = {Sajjadi, S.M. and Asadi, H.}, title = {A Critical Analysis of Method and Content of Pluralistic Religious Education}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {64-76}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Religious variety is a reality in contemporary world. This variety has been the cause of many disputes and quarrels ever since. In general, there are three approaches to identification, and interpretation of religious variety exclusive, inclusive, and pluralistic. Pluralistic approach is a newly emerged approach in religious epistemology. Pluralism has been a matter of discussion in Iran for sometimes and it has its pros and cons. Religious and spiritual education of human beings and its role in man's life in this or the next world is a critical issue in our country. This article tries to critically analyze pluralistic religious education from both theoretical and practical point of views. It is concluded that the methods and contents of pluralistic religious education in Iran carries critical faults which should be taken into consideration by educational planners.}, keywords = {religion,Religious Education,Religious Pluralism,Religious Variety}, title_fa = {تبیین، تحلیل و نقد روش‌ها و محتوای تربیت دینی کثرت‌گرا (پلورالیستی)}, abstract_fa = {تکثر و تنوع دینی و مذهبی در دنیای امروز واقعیتی مسلم است و این تکثر تا به امروز منشأ مجادلات و مناقشات بسیار شده است. به‌طور کلی در زمینه تبیین و تفسیر تنوع و تکثر ادیان، سه دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه انحصارگرایی، دیدگاه شمولگرایی و دیدگاه تکثرگرایی. از این میان، دیدگاه تکثرگرایی دینی، دیدگاه جدیدی است که در عرصه معرفت دینی پیدا شده و چندی است در کشور ما نیز مطرح گردیده و موافقان و مخالفان جدی نیز دارد. تربیت دینی و معنوی بشر و نقش آن در حیات دنیوی و اخروی در کشور ما از اهمیت و حساسیت دوچندان بر خوردار است. این مقاله با عنوان تبیین،تحلیل و نقد تربیت دینی تکثرگرا که روش‌ها و محتوای تربیت دینی مطلوبِ تکثرگرایی دینی را نشان می‌دهد،تربیت دینی کثرت‌گرا را از حیث نظری و عملی مورد بررسی و نقد قرارمی دهد. این تحقیق به این نتیجه رسیده است که روش‌ها و محتوای مطلوب تعلیم و تربیت دینی تکثرگرا دارای اشکالات نظری و عملی جدی است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت قرار گیرد.}, keywords_fa = {دین,تکثرگرایی دینی,تعلیم و تربیت دینی,نقد و تحلیل,تبیین,تربیت کثرت‌گرا,محتوای تربیتی.روش‌های تربیت}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2127.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2127_ad9a204a44278f0f7909518400334cb3.pdf} }