@article { author = {Bakhtiar Nasrabadi, H.A.}, title = {Investigating the Physical Space Condition of Isfahan Schools With Respect to Standards of Schools’ Renovating, Developing and Equipping Organization}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {33-42}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {One of the important and effective factors in improving and increasing quality of teaching and learning is appropriate educational space. Improving physical space can help students in emotional, cognitive and psycho - motor domain and promote their motivations. In this research researcher has investigated and evaluated the physical condition of Isfahan schools with respect to standards set forth by schools’ renovating, developing and equipping organization and finally has provided a model for schools. This model has been planned based on new philosophical and scientific approaches such as Johnson and Johnson views designing. In this study 193 schools were selected through stratified sampling. Data were collected by using checklists and it was statistically analyzed. The results showed that Isfahan schools library condition, restrooms, open space and hallways are at a relatively ideal condition spacewise and the classrooms, laboratory, administrative space are at ideal condition. Administrative space per capita in three academic levels, educational space per capita in secondary schools and open space in high schools were ideal as well. Of course, other areas are away from the standards per capita and are not in an appropriate condition.}, keywords = {Educational space,Physical condition,Spacing,Schools}, title_fa = {بررسی وضعیت فضای فیزیکی مدارس شهر اصفهان با توجه به استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس}, abstract_fa = {فضای آموزشی مناسب، از عوامل مهم و مؤثر در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش و یادگیری است و یکی از مقـوله‌های مهم در‌آموزش و پرورش به حساب می‌آید. بهبود فضاهای فیزیکی می‌تواند به یادگیری دانش‌آموز در حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزه‌های او را بالا ببرد. در پژوهش حاضر، محقق وضعیت فیزیکی مدارس شهر اصفهان را در ارتباط با استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و مدلی بهینه برای فضاسازی آینده مدارس ارائه کرده است. این مدل با توجه به شرایط جدید و رویکردهای جدید علمی- فلسفی، نظیر دیدگاه جانسون و جانسون در اواخر قرن بیستم طراحی شده است. در این بررسی، تعداد 193 باب مدرسه از میان تمام مدارس شهر اصفهان به روش طبقه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از چک‌لیست، اطلاعات مربوط به آن‌ها جمع‌آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس شهر اصفهان از نظر وضعیت کتابخانه، بهداشت، فضای باز، سالن اجتماعات و راهروها در سطح نسبتاً مطلوب و از نظر کلاس‌های درس، آزمایشگاه و فضاهای اداری در وضعیت مطلوب قرار دارند. همچنین سرانه فضاهای اداری سه دوره تحصیلی، سرانه فضای پرورشی در مدارس راهنمایی و سرانه فضای باز در دبیرستان مطلوب ارزیابی شد. البته فضاهای دیگر از میانگین سرانه استاندارد فاصله داشته، در وضعیت مطلوب قرار ندارند.}, keywords_fa = {فضای‌آموزشی,وضعیت فیزیکی,فضاسازی,مدارس}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2121.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2121_fdb977834a33868939c5a59ae7da7b35.pdf} }