@article { author = {Sobhaninejad, M. and Tayebani, T.}, title = {A Survey on Conformity Extent of Middle School Textbooks with Approved Goals}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {}, abstract = {Present research aimed to study the conformity extent of the contents of the three newly published (2002-2003) textbooks for the course “crafts and techniques” of the three grades of middle schools with the approved specific goals. The research method used was content analysis and the research population was the three textbooks which were all studied. The research instrument consisted of three content analysis indices with validity and reliability of 0.87, 0.83, and 0.88. Collected data, analyzed through descriptive statistics showed that 1) the average conformity of textbooks contents of grade one, two, and three with the approved cognitive goals were 3.7, 2.4, and 3.2 times for each goal respectively. The average conformity of the textbooks contents with approved psycho-motor goals were 3.3, 3.2, and 2.8 times for each goal. The approved goals did not cover the affective area. 2) The average conformity of the mentioned textbooks contents was found to be 2.6, 3.1, and 3.1 times for each goal. 3) The total conformity ranking of the contents of the three books in cognitive area was the 1st, 2nd, and the 3rd grade respectively. For the total approach goals, the conformity ranking showed the 1st grade, 3rd grade, and 2nd grade respectively. In conclusion the 1st grade textbook had the highest conformity with its approved goals. 5) All three books lacked specific goals in affective area therefore, the affective conformity test was not applied to the contents. However that does not mean the absence of affective concepts in the abovementioned books.}, keywords = {Conformity,Text book,Approved aims}, title_fa = {بررسی میزان انطباق محتوای کتاب‌های درسی جدیدالتألیف حرفه‌وفن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا، میزان انطباق محتوای سه کتاب درسی حرفه‌وفن جدید التألیف دوره راهنمایی تحصیلی (82-81) با اهداف مصوب جزئی آن‌ها برای هر یک از واحدهای درسی مورد بررسی قرارگرفته است. جامعه آماری، سه کتاب درسی مذکور بوده که همه آن‌ها نیز مورد بررسی واقع شده‌اند. ابزارهای پژوهش، سه فرم فهرست وارسی کتاب‌های سال اول، دوم و سوم بوده که روایی صوری و محتوایی آن‌ها به وسیله صاحبنظران تایید شده و پایایی آن‌ها نیز طی محاسبه ضریب همبستگی داده‌های حاصل برابر با 87/0، 83/0 و 88/0 بوده است. تجزیه و تحلیل آماری داده‌های حاصل از تحلیل محتوا، بیانگر آن است که 1) میزان انطباق محتوا با اهداف مصوب ‌شناختی به ترتیب در کتاب‌های پایه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 7/3،4/2 و2/3 مرتبه برای هر هدف و با اهداف مصوب روانی - حرکتی نیز به طور متوسط برابر با 3/3، 2/3 و 8/2 مرتبه برای هر هدف بوده است. به علاوه، اهداف مصوب حاوی هیچ هدفی در حیطه عاطفی برای واحدهای درسی کتاب‌های مذکور نبوده است. 2) میزان انطباق محتوا با مجموع اهداف مصوب کتاب‌های مذکور، به ترتیب در کتاب‌های پایه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 6/2، 1/3 و 1/3 مرتبه برای هر هدف بوده است. 3) در مجموع سه کتاب درسی، رتبه‌بندی میزان انطباق در حیطه اهداف‌شناختی به ترتیب شامل؛ محتوای کتاب‌های درسی پایه اول، سوم و دوم و در حیطه روانی ـ حرکتی به ترتیب شامل محتوای کتاب‌های درسی پایه اول، دوم و سوم و در مجموع اهداف مصوب نیز به ترتیب شامل محتوای کتاب‌های درسی پایه اول، سوم و دوم بوده است. 4) در جمع‌بندی نهایی، کتاب حرفه‌وفن پایه اول راهنمایی، بیش‌ترین میزان انطباق را با اهداف مصوب خود داشته است. 5) هر سه کتاب درسی در اهداف مصوب جزئی واحدهای درسی، فاقد هدف در حیطه عاطفی بوده‌اند که این امر، امکان تحلیل انطباق را در این حیطه منتفی ساخت، هر چند این امر به معنای فقدان مضامین عاطفی در محتوای کتاب‌های مذکور نیست.}, keywords_fa = {محتوا,کتاب‌های درسی,حرفه وفن,دوره راهنمایی,اهداف مصوب,انطباق,برنامه درسی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2116.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_2116_349ea879dc2ba989ff3125a22e600111.pdf} }