XML English Abstract Print


چکیده:   (698 مشاهده)

چکیده هدف: یکی از نظریه هایی که انگیزش را به صورت یک مدل هدف چندگانه در نظر می گیرد، نظریه سرمایه گذاری شخصی مائر است. این نظریه چهار چوب مفیدی برای ارزیابی ماهیت چند بعدی و سلسله مراتبی هدف های انگیزش فراهم می آورد. هدف این مطالعه بررسی ساختار چند بعدی و سلسله مراتبی جهت گیری هدف پیشرفت می باشد روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم 850 دانش‌آموز (420 پسر، 415 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه انگیزش مدرسه را تکمیل کردند. مدل های مرتبه اول و مرتبه های بالاتر با روش تحلیل عامل تاییدی آزمون شدند. یافته ها: نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که داده ها با مدل مبتنی بر هشت عامل مرتبه اول با 4 عامل مرتبه دوم برازش مناسبتری دارد. تحلیل اعتبار با روش الفای کرونباخ نشان داد که هفت عامل تکلیف، تلاش، رقابت، قدرت اجتماعی، نگرانی اجتماعی، تمجید و جایزه گرفتن هماهنگی درونی مناسبی دارند. دامنه همبستگی بین عامل های مرتبه یکم از 0.26 ( تکلیف – قدرت اجتماعی و نگرانی اجتماعی – جایزه گرفتن) تا 0.62 ( تکلیف – تلاش ) بود. بحث:یافته های این پژوهش یک ساختار نظری قوی و یک ابزار برای پژوهش های آتی حوزه انگیزش مدرسه فراهم می کند. تلویحات نظری و عملی یافته های مورد بحث قرار گرفت.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |