دوره 2، شماره 7 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 120-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2063 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب معلمان و کارشناسان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس¬های درسی چندپایه دوره ابتدایی در مناطق روستایی و مشکلات آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارشناسان و معلمان چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر بوده که از بین آن¬ها، نمونه آماری شامل؛ چهار نفر کارشناس آموزشی و بیست نفر از معلمان چندپایه ابتدایی با روش نمونه¬گیری هدفمند، انتخاب شده اند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه¬ی کیفی نیمه سازمان¬یافته، گردآوری شده و با به کارگیری روش پیشنهادی اسمیت، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته¬ها نشان داد؛ در ده مضمون اصلی؛ علت تشکیل کلاس¬های چندپایه، مشکلات کلاس¬های چندپایه، عوامل موثر در افزایش بازدهی کلاس¬های چندپایه، روش-های کنترل نظم در کلاس¬های چندپایه، مشکلات مربوط به دانش¬آموزان چندپایه، مشکلات مربوط به معلمان چندپایه،  مشکلات مربوط به خانواده،  مشکلات مربوط به عدم مطابقت چندپایگی با ساختار نظام آموزش فعلی، محاسن کلاس های چندپایه، پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات کلاس¬های چندپایه، می توان ارائه نمود.

متن کامل [PDF 612 kb]   (6008 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |