دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 194-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1213 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف دست‌یابی به میزان توجه به مهارت‌های اجتماعی در محتوای کتاب‌های علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا، انجام شده است. جامعه پژوهش، کتاب‌های جامعه‌شناسی دوم، سوم و چهارم رشته علوم انسانی بوده است. برای بررسی مهارت‌های اجتماعی در کتاب‌های فوق، پیش‌نویسی از مهارت‌های اجتماعی تهیه و روایی صوری و محتوایی آن نیز توسط متخصصان تأیید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به شیوه توصیفی بوده هم‌چنین از آزمون خی‌دو، استفاده شده است. یافته ها نشان داد؛ تعداد و درصد مهارت‌های اجتماعی در کتاب چهارم بیش‌تر از کتاب سوم و کتاب سوم بیش‌تر از کتاب دوم، بوده است. توزیع میزان توجه به مهارت‌های اجتماعی درک اجتماعی و شناسایی ارزش‌ها (82/45 درصد)، مهارت‌های جرئت‌ورزی (44/13 درصد)، مهارت‌های خود‌گردانی (87/11 درصد)، مهارت‌های مقابله‌ای (3/6 درصد)، مهارت‌های همکاری و مسئوایت‌پذیری (9/4 درصد)، مهارت‌های ارتباطی (6/3 درصد) و مهارت‌های آشنایی با قوانین (78/0 درصد) بوده است هم‌چنین نتایج آزمون خی‌دو نشان داد؛ تفاوت معناداری در میزان توجه به مؤلفه‌های مهارت اجتماعی در کتاب‌های علوم اجتماعی، وجود دارد.

متن کامل [PDF 681 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |