XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Introduction to the teachings of the transcendental paradigm in the process of teaching-learning and its critique. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-912-fa.html
شکاری عباس، احمدآبادی آرانی نجمه. درآمدی بر آموزه‌های پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-912-fa.html


چکیده:   (987 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، درآمدی بر آموزه‌های پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن است. برای نیل به هدف پژوهش از سه روش تحلیل مفهومی، استنتاجی و انتقادی به منظور تحلیل و نقد پارادایم فرامتن استفاده شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است فرامتن به جای متن شفاهی، متن نوشتاری را مورد تأکید قرار می‌دهد و به عنوان پارادایم جدید با کسب تجربه‌های متنوع ، امکان تبادل نظر و گفتگو و نمایان شدن روش‌های متنوع تدریس در تعلیم و تربیت و غیره می‌تواند نقش تسهیلی داشته باشد. این پارادایم در عرصه یادگیری و تحول دانشی دارای دلالت‌هایی است از جمله عبور از نظام معرفتی سنتی در فرایند یاددهی - یادگیری، ترغیب یادگیرنده به ساختن معنا از راه گفتگوی دیالکتیکی ، امکان بازنمایی مفهومی برای یادگیرنده، دسترسی و بازیابی بهتر اطلاعات در یادگیری، تولید مرزهای نو برای دانش، فرصت‌هایی برای یادگیری مبتنی بر کاوش و تغییرات در فضای کلاسی را اشاره نمود. اما در این پارادایم، چالش‌هایی نیز دیده می‌شود که از جمله ساخت‌زدایی در فرایند یاددهی - یادگیری، گذر از مهارت خواندن به سوی نوشتن، نسبیت محوری و کثرت‌گرایی، فضای بی‌تعین در عرصه پژوهش‌های تربیتی و توده‌واری و نااصیل‌شدن فراگیران را می‌توان مورد نقد و بررسی قرار داد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb