این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (270 مشاهده)
معلمان بصورت اثربخش در فرایند تدریس به دنیا نمی‏آیند بلکه برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارت‏های موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی تسلط و آگاهی داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را در زمان مناسب و به شیوه‌ای مطلوب به‌کارگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های تدریس اثربخش از نظر معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است.روش نمونه‌گیری هدفمند است که در آن معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که شرایط نمونه موردنظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافته‌ها تعداد نمونه پژوهش 19 نفر است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل موضوعی داده‌های 7 مرحله‌ای کلایزی (1987) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که یافته‌ها منجر به شناسایی شش مولفه اصلی ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی؛ ویژگی‌های تخصصی؛ مهارت‌های تدریس؛ ارزشیابی آموزشی؛ کنش روان‌شناسانه و مدیریت کلاس در تدریس اثربخش معلمان شد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb