XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

setayeshi M, jafariharandi R. Comparing school bonding in different motivational profile in students: a person-cantered analysis. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1626-fa.html
ستایشی اظهری محمد، محبی مینا، جعفری هرندی رضا. مقایسه پیوند با مدرسه در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانش‌آموزان: تحلیل مبتنی بر شخص. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1626-fa.html


چکیده:   (512 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر تعیین نیمرخ‌های انگیزشی دانش‌آموزان، و مقایسه نیمرخ‌های تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاس‌های پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علّی - مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانش‌آموز بود که با استفاده از جدول مورگان و به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس پیوند با مدرسه رضایی‌شریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 92/0 و مقیاس جهت‌گیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 66/0 (2001) استفاده شد. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش‌های تجزیه و تحلیل خوشه‌ای، تحلیل مانوا و آزمون پیگیری توکی از نرم افزار «اس. پی. اس. اس.» استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش چندگانه، بی‌انگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا در میان دانش‌آموزان بود. همچنین، نتیجه تحلیل مانوا نشان داد که به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاس‌های پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانش‌آموزان با نیمرخ‌های انگیزش چندگانه، بی‌انگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا تفاوت معنادار وجود دارد. به علاوه، یافته دیگر پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتری نسبت به نمیرخ بی‌انگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاس‌های آن تفاوتی وجود ندارد. یافته‌های به‌دست‌آمده می‌تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه‌های مداخله‌ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش‌آموزان، در طول سال‌های تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb