XML English Abstract Print


چکیده:   (276 مشاهده)

هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان با تاکید بر نقش میانجی شایستگی تحصیلی بود. نمونه مطالعه شامل 280 دانش آموز دختر متوسطه اول در خرم‌آباد بود، که بوسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس ادراک دانش‌آموز از جو کلاس درس و مقیاس اشتیاق تحصیلی جمع‌آوری شد. مدل معادلات ساختاری به عنوان یک روش آماری برای تحلیل داده‌های مطالعه به‌کار برده شد. نتایج نشان داد که حمایت معلم و همسالان و شایستگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنی‌داری داشتند. همچنین، مطابق با انتظار، تحلیل های میانجی که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شد، نشان‌دهنده اثر غیرمستقیم متغیرها بر اشتیاق تحصیلی از طریق شایستگی تحصیلی بود. آزمون میانجی‌گری به وسیله روش بوت استراپ نشان‌دهنده معنی‌داری نقش میانجی‌گر شایستگی تحصیلی در رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بود. به‌طور واضح، شایستگی تحصیلی نقش مهمی در رابطه بین حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بازی می کند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی