چکیده:   (601 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفه­ای معلمان بود. از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره­ ابتدایی مدارس شهر کرمان در سال تحصیلی 94-1393 بودند که از میان آنان نمونه ای به حجم 300 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار سنجش شایستگی حرفه­ای معلمان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش با 60 گویه ساخته شد. ابتدا از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عامل­های زیربنایی ابزار شناسایی شدند و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار عاملی ابزار مورد تائید قرار گرفت. ابزار نهایی 30 گویه داشت که شامل سه عامل برنامه­ریزی برای آموزش، اخلاق و مسئولیت حرفه­ای و مدیریت منابع بود. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل­های زیربنایی به ترتیب 86/0، 92/0 و 90/0 به­دست آمد. همچنین شاخص­های پایایی گویه و پایایی مرکب بیانگر پایایی مناسب ابزار بودند. علاوه بر تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، نتایج روایی همگرا و تفکیکی نشان دادند که ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. سرانجام، نتیجه گیری شد که این ابزار می­تواند جهت سنجش شایستگی حرفه­ای معلمان مورد استفاده قرار گیرد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |