XML English Abstract Print


چکیده:   (161 مشاهده)

این پژوهش به منظور فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در مورد عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش کمی از نوع پژوهش تلفیقی یا سنتزپژوهی و از رویکرد فراتحلیل استفاده شده که با بررسی مقاله‌های چاپ شده در فصلنامه‌های ایران که به تعداد 195 مقاله در این مورد بوده شروع شد و با بررسی آن‌ها 24 مقاله قابلیت ورود در فراتحلیل را پیدا کردند. این بررسی در محدوده سال‌های 1394-1379 انجام شده است تا تحلیلی بر تحلیل‌های انجام شده در پژوهش‌های گذشته صورت گیرد. مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتر و اسمیت بود. هر کدام از پژوهش‌ها با انواع آزمون‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفته بود که این تحلیل‌ها به همبستگی انتقال داده شد و سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار «متاآنالیزیز» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ترکیب مطالعات و اندازه اثر نشان داد که طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی، راهبردهای خودنظم‌دهی، رویکردهای یادگیری، ارتباط گروهی، عملکرد شناختی - عاطفی و اجتماعی، استفاده از یادگیری موقعیت تلفیقی، خلاقیت، امید به کار، صفات شخصیت، وضعیت فردی، پیشرفت تحصیلی و جامعه پذیری در انگیزش تحصیلی دانشجویان ایران تأثیر دارند، ولی فشارهای تحصیلی، تفاوت‌های جنسیتی، مشکلات روانشناختی، متغیرهای جمیعت شناختی و استفاده از کارپوشه الکترونیکی در ارزشیابی در انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های ایران تأثیر مثبت و قابل ملاحظه‌ای نداشته است. با توجه به نتایج فوق ضروری است مسئولین دانشگاه‌ها از طریق ارایه راهکارهای مناسب در جهت افزایش انگیزش تحصیلی دانشجویان اقدام نمایند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی