XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini Y, zarei M H. A Systematic Review: the Structural Models of the Relationship between Achievement Goals, Cognitive and Meta- Cognitive Strategies and Academic Achievement. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1346-fa.html
عابدینی یاسمین، زارعی محمدحسین. مروری نظام‌دار بر مدل‌های ساختاری ارائه شده از روابط میان اهداف پیشرفت ، راهبردهای شناختی و فراشناختی و پیشرفت تحصیلی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1346-fa.html


چکیده:   (293 مشاهده)

هدف از این پژوهش مروری نظام‌دار بر مدل‌های ساختاری ارائه شده از روابط میان اهداف پیشرفت، راهبردهای شناختی و فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر، مرور نظام‌دار مبتنی بر روایت بود که نوعی پژوهش فراتحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعاتی بود که در ایران صورت گرفته و از مدل‌های معادلات ساختاری جهت بررسی روابط میان اهداف پیشرفت، راهبردهای شناختی و فراشناختی و پیشرفت تحصیلی استفاده کرده بودند. بدین منظور از بین 37 مقاله یافت شده از طریق جستجوی اینترنتی، تعداد 15 مقاله بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند که 6 مقاله از تحلیل مسیر و 9 مقاله از معادلات ساختاری استفاده کرده بودند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل چک لیست محقق‌ساخته بود. یافته‌ها نشان داد اهداف پیشرفت، تاثیر مستقیم و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارد. میانگین همبستگی‌های مربوط به تاثیر مستقیم اهداف عملکردی - رویکردی بر خودتنظیمی و فراشناخت بیشتر از میانگین همبستگی‌های مربوط به تاثیر مستقیم اهداف تبحری بر خودتنظیمی و فراشناخت بود. هم‌چنین تاثیر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی از تاثیر مستقیم راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی قوی‌تر بود. اثر غیرمستقیم اهداف تبحری بر پیشرفت تحصیلی از اثر غیرمستقیم اهداف رویکردی - عملکردی معنادارتر و همبستگی‌های گزارش شده نیز بیشتر بود. بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که نقش مهارت‌های فراشناختی در یادگیری به دلیل فرایندهای کنترلی و نظارتی آن پررنگ‌تر از نقش فرایندهای شناختی است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb