XML English Abstract Print


چکیده:   (1373 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران می‌باشد؛ که رویکرد آن به دلیل کاربرد روش کیو از نوع پژوهش­های آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی تهران هست؛ که از بین آنان 20 نفر به‌صورت ترکیبی از نمونه­گیری هدفمند و نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. عبارات کیو با بررسی 40 سند (29 مطالعه­ی خارجی، 5 مطالعه داخلی و 6 سند بالادستی) و گفت‌وگو با 6 نفر از صاحب‌نظران حوزه‌ی یاددهی-یادگیری جمع­آوری گردید. روایی عبارات کیو مورد تائید 3 نفر از صاحب‌نظران قرار گرفت و به روش آزمون مجدد پایایی آن نیز 84% به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو، عمده­ترین نتایج حاکی از شناسایی و استخراج 7 بعد ویژگی­های شخصیتی (15 مؤلفه)، ساحت‌های تربیتی (5 مؤلفه)، کاراندیشی (7 مؤلفه)، صلاحیت و شایستگی­ها (8 مؤلفه)، تدریس مؤثر (13 مؤلفه)، مدیریت کارآمد کلاس (9 مؤلفه) و نظارت و ارزشیابی (8 مؤلفه) به‌عنوان ابعاد و مؤلفه‌های معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران بوده است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی