XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Explanation of Socratic dialectic aspects and teaching method: A strategy for improving the schools' teaching-learning process. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1300-fa.html
محمدی رضا، سبحانی‌نژاد مهدی، احمدآبادی آرانی نجمه، عسگری زهره. تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی: راهبردی در بهبود فرایند یاددهی - یادگیری مدارس . پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1300-fa.html


چکیده:   (411 مشاهده)

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی به‌عنوان راهبردی در بهبود فرایند یاددهی - یادگیری مدارس است. بدین منظور، از دو روش کیفی تحلیل مفهومی و کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شد. ابتدا به تحلیل مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی پرداخته شد. در ادامه، به نحوه کاربست این روش در مدارس همراه با نقدهایی در این زمینه جهت کاربست آن با کیفیت بیشتر پرداخته شد. یافته‌ها دلالت دارد بر این‌که سقراط یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان مغرب زمین است که با روش گفتگوییِ معروف خود تحول بزرگی در تاریخ اندیشه‌های بشر ایجاد کرده است. روش تدریس سقراطی به‌منزله الگویی برای ترغیب شاگردان به انجام پژوهش مشترک و کمک به ایشان در تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و کسب عادات لازم برای مشارکت در جامعه است. معلمان با به‌کارگیری روش سقراطی و طرح سؤالات مناسب می‌توانند شاگردان خود را به بررسی استدلال‌های خود و دیگران فراخوانده تا کاستی‌های منطقی باورها و افکار گوناگون را دریابند. به‌کارگیری چنین روشی در عین این‌که به انتخاب عاقلانه ارزش‌ها منتهی می‌گردد، موجبات رشد تفکر منطقی در شاگردان را نیز فراهم می‌سازد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb