XML English Abstract Print


چکیده:   (1103 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی خود - دلسوزی و بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه‌ی آماری این پژوهش، همه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه‌ی دوم شهر یاسوج بود که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 300 نفر دانش‌آموز بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. مقیاس خود - دلسوزی نف (2003) برای سنجش مؤلفه‌های خود - دلسوزی و مقیاس بهزیستی تحصیلی کاپلان و ماهر (1999) برای سنجش مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی مؤلفه‌های خود - دلسوزی (مهربانی به خود، خود داوری، ویژگی مشترک انسانی، انزوا، ذهن‌آگاهی و بیش‌همانندسازی) با ترکیب خطی مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی (علاقه به مدرسه، خودکارآمدی ادراک شده ی تحصیلی و رفتارهای مخرب) همراه است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه‌ی ذهن‌آگاهی به طور مثبت و مؤلفه‌ی خودداوری به طور منفی مؤلفه‌ی علاقه به مدرسه را پیش‌بینی می کنند. مؤلفه‌ی ویژگی مشترک انسانی به طور مثبت با مؤلفه‌ی خودکارآمدی ادراکی تحصیلی مرتبط است و مؤلفه‌ی انزوا نیز به طور مثبت با مؤلفه‌ی رفتارهای مخرب ارتباط دارد. همچنین، مؤلفه‌ی بیش-همانندسازی به طور منفی مؤلفه‌ی علاقه به مدرسه و مؤلفه‌ی خودکارآمدی ادراک شده ی تحصیلی و به طور مثبت مؤلفه‌ی رفتارهای مخرب را پیش‌بینی می کند. در تحلیل رگرسیون، مؤلفه‌ی مهربانی به خود هیچ‌گونه ارتباطی با مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی نشان نداد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی