XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Fathi Azar E, Garaaghaji S. Perceptions and experiences of sixth grade elementary school students’ mothers who volunteered to participate in the gifted schools’ entrance exam: A qualitative study . TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1286-fa.html
ادیب یوسف، فتحی آذر اسکندر، قره آغاجی سعید. ادراک و تجربه مادران دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی داوطلب شرکت در آزمون‌ مدارس استعدادهای درخشان: تحقیق کیفی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1286-fa.html


چکیده:   (1398 مشاهده)

مقدمه تقاضا برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان رقابت شدیدی را در بین دانش‌آموزان دبستانی و خانواده‌های آنان به‌وجود آورده است. دو وظیفه‌ی عمده‌ی شناسایی و آموزش دانش‌آموزان تیزهوش در کشور به‌عهده سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان می‌باشد. آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، یک آزمون پیشرفت تحصیلی یک مرحله‌ای است که هر ساله به‌صورت کشوری و برای ورود به مدارس دوره اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود. هدف از انجام این پژوهش کیفی، توصیف و درک بهتر تجارب مادران دانش‌آموزان پایه ششم داوطلب شرکت در آزمون استعدادهای درخشان بود. روش در این تحقیق از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شد. روش اصلی جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه، مصاحبه‌های نیم‌سازمان‌یافته با 18 نفر از مادران دانش‌آموزان پایه ششم بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش کلایزی انجام شد. یافته‌ها در این پژوهش، 3 درون‌مایه‌ی اصلی و 11 درون‌مایه‌ی فرعی استخراج شد. درون‌مایه‌های اصلی عبارتند از: دغدغه‌های انتخاب مدرسه، کیفیت‌ بالای آموزش و آمادگی برای آزمون. نتیجه‌گیری آزمون ورودی استعدادهای درخشان تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر خانواده‌های درگیر در این موضوع و برنامه‌های آموزشی مدارس ابتدایی دارد. رقابت شدید برای قبول شدن در این آزمون حاکی از علاقه‌مندی خانواده‌ها برای برخورداری از آموزش با کیفیت بالا و هزینه‌ی مناسب است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb