XML English Abstract Print


چکیده:   (1119 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد اضطراب ریاضی و باورهای فراشناخت در میان دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی بود. بدین منظور 183 دانش­آموز دبیرستانی (96پسر، 87دختر)  به روش نمونه­گیری هدفمند به وسیله آزمون هوشی اوتیس(هوشبهر 120 و بالاتر) به عنوان تیزهوش انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. از مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه باورهای فراشناختی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. روایی این ابزارها از طریق تحلیل عاملی و پایایی آن­ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به­ دست آمد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول این ابزارها بود. تجزیه و تحلیل داه­ها از طریق محاسبه ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد اضطراب ریاضی همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسون نشان داد که باورهای منفی درباره کنترل ناپذیری افکار و خطر، ابعاد اضطراب درس ریاض، اضطراب امتحان ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی را مورد پیش­بینی ­قرار می­دهد، و اطمینان شناختی اضطراب درس ریاضی و خودآگاهی شناختی بعد احساس منفی درباره ریاضی را مورد پیش­بینی قرار می­دهد. قوی­ترین پیش­بینی­کننده ابعاد اضطراب ریاضی در میان دانش­آموزان تیزهوش بعد باورهای منفی درباره کنترل­ناپذیری افکار و خطر بود. همچنین براساس نتایج به دست آمده جنسیت از عوامل پیش­بینی کننده اضطراب امتحان ریاضی بود. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش باورهای فراشناختی منفی، اضطراب ریاضی نیز افزایش می­یابد. تلویح یافته­های فوق ایجاد تغییر در ارزیابی­ها و باورهای منفی دانش­آموزان تیزهوش و فراهم ساختن راهبردهای جانشین برای مقابله با باورهای منفی است.

واژه‌های کلیدی: فراشناخت، اضطراب ریاضی، تیزهوش
     
نوع مطالعه: پژوهشي |