XML English Abstract Print


چکیده:   (742 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بنیادی خود ارزشمندی مشروط (صلاحیت و شایستگی تحصیلی ، شکست دیگران در رقابت ، تائید دیگران، حمایت و عشق خانوادگی ، ظاهر ، عشق به خدا ، تقوا و پاک‌دامنی) با سازگاری ( عاطفی، اجتماعی و آموزشی) انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه (1272 نفر) تشکیل دادند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش 221 دانشجو (158 دختر و 63 پسر) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای از جامعه آماری به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند و به آزمون های خود ارزشی مشروط کراکر و همکاران و  سازگاری دانشجویان سینها و سان پاسخ دادند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش همبستگی بنیادی و آزمون t مستقل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده از همبستگی بنیادی  نشان داد که ابعاد خود ارزشمندی مشروط رابطه منفی و معنی داری با سازگاری دارند (01/0  p). همچنین نتایج حاصل از آزمون t مستقل حاکی از آن بود که بین دانشجویان دختر و پسر در سازگاری عاطفی و آموزشی و سازگاری کل تفاوت معنی دار (05/0 < p) وجود دارد. ولی سازگاری اجتماعی دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود ندارد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که هرچه میزان خودارزشمندی مشروط افزایش می یابد، سازگاری کاهش می یابد.

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصی