XML English Abstract Print


چکیده:   (754 مشاهده)

بهبود کیفیت در زمینه‌های‌آموزشی یک ضرورت محسوب می‌شود. کیفیت‌آموزشی به معنی؛ توانایی تولید نتایج با کیفیت، در شناخت، مهارت و هدف است. هدف این پژوهش طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسش‌نامه کیفیت‌آموزشی در مدرسه است. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روان سنجی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان هنرستان‌های شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 است. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر)؛ در 19 هنرستان و 39 کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسش‌نامه کیفیت‌آموزشی پاسخ دادند. به منظورساخت این پرسش نامه، ادبیات مربوط به کیفیت آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی که به صورت مقاله و کتاب موجود بود، بررسی شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم کیفیت آموزشی به صورت 47 جمله در قالب پرسش نامه طراحی گردید. به منظور بررسی روایی پرسش نامه از روایی محتوایی و روایی سازه و تعیین آیتم های پرسش نامه کیفیت آموزشی، از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مولفه اصلی با چرخش واریماکس جهت بررسی میزان تطابق و نام گذاری عوامل استخراج شده استفاده گردید و 4 عامل استخراج شد.4 عامل که مجموعاً 270/51 درصد از واریانس کل پرسش‌نامه را تبیین کردند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده‌مقیاس‌های ویژگی‌های رفتار حرفه‌ای معلمان 91/0، امکانات و برنامه‌های آموزشی 89/0، استعداد کلی و رغبت‌سنجی 56/0 و شاخص‌های خروجی برابر با 75/0 محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد که این پرسش‌نامه می‌تواند برای سنجش کیفیت‌آموزشی برای دانش‌آموزان ابزار مناسبی باشد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |