چکیده:   (841 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا برمیزان یادگیری و نگرش نسبت به درس دانش‏آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی93-1392انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش شبه تجربی و طرح مورد استفاده پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه است. جامعه شامل دانش-آموزان پایۀ سوم راهنمایی مدارس دولتی دخترانۀ شهرستان ملایر و نمونه شامل 110 نفر از دانش‏آموزان جامعه مورد نظر از دو مدرسه بودند که به طور تصادفی در چهار گروه نمایش فیلم آموزشی قبل (27نفر)، ضمن (26نفر)، بعد (26نفر) از تدریس و گروه گواه (31نفر) بدون نمایش فیلم تقسیم شدند. از بخش‌های کتاب جغرافیا بخش‌های دوم و سوم انتخاب شد. ابزار‏های اندازه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از : پیش‌آزمون و پس‌آزمون هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، حاوی 32سؤال در 5 بخش و پرسشنامه نگرش به درس حاوی 20 سؤال. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه پیش‏آزمون و پرسشنامۀ نگرش به عمل آمد و پس از پایان 10 جلسه آموزش به شیوه‌های فوق؛ پس آزمون و پرسشنامۀ نگرش مجددا انجام شد. داده‌ها با روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(مدلهای خطی تعمیم یافته، آزمون‏های مقایسه‌ها‏ی چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که به‏کارگیری فیلم آموزشی جغرافیا ضمن تدریس تأثیر بیشتری بر یادگیری و نگرش نسبت به درس دانش آموزان نسبت به سایر روش‌ها داشته است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |