چکیده:   (806 مشاهده)

زبان به‌عنوان یک ابزار ارتباطی میان جوامع از جمله محرک‌های اصلی رشد و توسعه فنآوری‌های ارتباطی در حوزه آموزش و یادگیری محسوب می‌شود. اما در این بین جایگاه ویژه برخی عوامل فرازبانی نظیر مؤلفه‌های اجتماعی و شناختی را نباید نادیده گرفت. این پژوهش با کاربرد بازی مشارکتی ’خانه‌بازی‘ در پودمان ترکیبی یاددهی و یادگیری واژگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان رابط بین‌المللی با هدف بررسی تأثیر چیدمان گروه‌ها بر بارشناختی و در نتیجه عمل‌کرد فراگیران ایرانی در یادگیری واژگان انجام شد. در این راستا،150 نفر از دانشجویان مهندسی پسر و دختر از دانشگاه صنعتی اصفهان از طریق آزمون بسندگی برچسب انگلیسی همگون‌سازی شدند تا محتوای کتاب انگلیسی برای دانشجویان فنی و مهندسی را در 36 جلسه ترکیبی فراگیرند. با ثبت عمل‌کرد لحظه‌ای فراگیران در داخل کلاس و در زمین ’خانه‌بازی‘ مجازی، پیکره‌ای زبانی شامل واژگانی که فراگیران مورد استفاده قرار داده بودند شکل گرفت. همچنین با ارائه پرسشنامه پیامکی (قبل از اجرای پژوهش) و مصاحبه شفاهی متمرکز (بعد از پایان پژوهش)، ساز و کار لازم برای هدایت پژوهش در چارچوب طرح مثلثی فراهم شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از تأثیر معنادار چیدمان بر کاهش یا افزایش میزان بارشناختی و در نتیجه توان فراگیران در یادگیری واژگان انگلیسی خبر می‌داد. به‌علاوه، بررسی عمل‌کرد فراگیران، نگرش آن‌ها به کاربرد بازی و نوع چیدمان و نیز تجزیه و تحلیل پیکره‌های زبانی حاصل از انجام پژوهش از همگرایی نتایج به‌دست آمده سخن می‌گفت. نتایج حاصل از انجام این پژوهش می‌تواند مقدمه‌ای برای کاربرد بازی‌های آموزشی مجازی و پیکره‌های زبانی در یاددهی و یادگیری مهارت‌های زبانی به‌واسطه فنآوری باشد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي |