Critical Analysis of the Challenges of Literacy Movement Education from Teachers' Perspective in Kurdistan Province and Presenting Solutions (Phenomenological Study)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University. Sanandaj, Iran.

2 Expert in Educational, Farhangian University, Sanandaj, Iran

3 Expert in Educational, Farhangian University, Sanandaj, Iran.

Abstract

Introduction: This study aims to analyze the challenges of literacy movement education from teachers' perspective in Kurdistan Province and present solutions from them.
Method: To this goal, descriptive-analytical and phenomenological research methods were used. The research population included the literate students of Farhangian University of Kurdistan province during 2022-2021 with a history of working in the literacy movement, who were selected by the available sampling method. The data collection tool was a researcher's semi-structured interview, which was conducted with twelve teachers with the criterion of saturation. To achieve the findings, it was done in two steps.
Results: The first step: identifying the challenges that were put into three categories:

Challenges facing teachers, such as difficulty in finding literate students, lack of job security for teachers in this field,
Challenges related to literate students include high age and lack of motivation 3. Challenges in the administrative field such as lack of facilities and lack financial support.

The second step was to provide solutions to overcome the challenges, such as: making people aware of the importance of literacy in today's world, offering incentives and incentives to literate students, increasing the job status of the movement's teachers, and supporting education in attracting people with disabilities. Literacy, planning and creating employment for literate people, increasing the duration of classes, and making it mandatory for people to attend classes.
Discussion and Conclusion:

Keywords


  1. احمدرش، رشید. ( 1396). تاریخ سوادآموزی ( مطالعه موردی سوادآموزی در استان کردستان)، مجلۀ مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام،ش4، صص: 51-33.

2-شیخی،مهرنوش.(1383).آموزش بزرگسالان ضرورت حیاتی قرن حاضر.نشریه تعاون وکشاورزی،(پیاپی241)،ش152.

3- Smith, M. C. & Defretes, N. Densch. A. (ED).(2009) Handbook of Research on Adult learning and development . P: 75, Oxford press.

4- زندوانیان نایینی، احمد، صفایی مقدم، مسعود و  سپاسی، حسین.  شناسایی و تحلیل فلسفه آموزشی مربیان آموزش بزرگسالان استان یزد. (1387) مجلۀ علوم تربیتی( علوم تربیتی و روانشناسی)، دورۀ 5، ش 3، صص: 26- 3.

5- Spalding, D. ()2014). How to teach adults. (Plan your class, teach your students, change the world), Expanded Edition, published by Jossey Bass. PP. 12-16.

6- Ebner, G. & Motschilnig, R. (EAEA), (2019, ), The  Executive Board and the Secretariat. European Association for the Education of Adults, the EAEA members press.

7- Raymond J. W. (2008). Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for teaching all adults, Printed in the United States of America, third edition, p 3-51

8-بولا،هـ.س(1373).روندتحولات ومسائل آموزش بزرگسالان درجهان.ترجمه(سیمین دخت جهان پناه).تهران:مرکز انتشارات کمیسیون ملی یونسکو درایران.

9- Sharan B. M. (2013). Adult Learning Theory for the Twenty-First Century,  New direction foradult and Continuing education, no. 119, DOI: 10. 1002/ace. P. 309.

10- موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). (1389). صحیفۀ امام: مجموعه آثار امّام خمینی(ره)/ج11،چاپ پنجم، تهران:     موسسه چاپ و نشر عروج،صص447-446

  1. رضایی، فاطمه (1388-1387) کیفیت آموزش بزرگسالان مقطع راهنمایی شهراصفهان، مجلۀ دانش و پژوهش علوم تربیتی - برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)، ش20، زمستان1387، صص128-111.

12- رمضانی، گل­افروز، مهنی، امید و عزیزی، نعمت­الله. (1397). چالش­های آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینه­ای، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاست­گذاری عمومی، دورۀ 8، ش 29.

13-  Moon, P.J. )2006(, Purpose of Adult Education, ERIC Number: ED491731, Record Type: Non-Journal, P. 3

14-  Marcella, M, Holford, J. Hodge, S, Waller. R. & Webb. S (2018) Adult Education and learning: endorsing its  Contribution to the 2030 Agenda, International Journal of Lifelong Education, 36:6, pp. 625-628. 2.

15-  Vanslambrouck., S., Chang Zhu, Bram P, Valerie T, Koen LO and, Jo T. (2018) an in-Depth analysis of adult students in blended environments: Do they regulate their Learning in an ‘old School’ way, Interfaculty Department of Teacher Education, Vrije University.

  1. https://www. amar.org.ir. مرکز ملی آمار ایران، ( تاریخ دسترسی 9 دی،1400)

17-موسوی، سید مختار ( 1384)، سندملی برنامه(آموزش برای همه)، تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

18- الموسوی الخمینی، روح الله (1368). صحیفه امام، ج11، تهران: ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ( ره).مندرج برروی سایت: https://www.bing.com /fa/page/210/?kind=279.

19- رجایی پور، سعید و اکبری عمروآبادی، احمد رضا (1386)، بررسی نیازهای مطالعاتی نوسوادان شهری و روستایی نهضت سوادآموزی، دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، شماره 24، صص 80-65.

20- کیخا، اسماء؛ مرزیه، افسانه و جناآبادی، حسین.(1397)، رابطه سبک تدریس معلم با انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموزان، نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری، دانشگاه شاهد، دوره 15، شماره 2، پیاپی 28، صص 48-37.