دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 44-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effect of synectic theaching method on fostering fifth grade students creativity . TLR. 2015; 2 (6) :44-31
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-933-fa.html
معروفی یحیی، مولودی مظفر. تأثیر روش تدریس بدیعه‌پردازی بر پرورش خلّاقیّت دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی . پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (6) :44-31

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-933-fa.html


چکیده:   (485 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس بدیعه‌پردازی بر پرورش خلّاقیّت دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بوده است. از جامعه¬ی آماری دانش¬آموزان پایه¬ی پنجم ابتدایی روستاهای منطقه اورامان استان کردستان دو کلاس پایه پنجم به روش نمونه گیری تصادفی ساده، به ترتیب شامل 15 و 18 نفر ‌دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری آزمون استاندارد خلّاقیّت تورنس تصویری (فرم ب) بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و نیز استنباطی به کمک آزمون تحلیل کوواریانس انجام شده است. یافته¬های پژوهش نشان داد؛ بین میزان خلّاقیّت ‌دانش‌آموزان آموزش دیده با روش بدیعه پردازی و ‌دانش‌آموزان با روش تدریس سنّتی، تفاوت معنی¬دار وجود دارد. روش تدریس بدیعه پردازی موجب افزایش خلّاقیّت ‌دانش‌آموزان گروه آزمایش شده است. میزان توانایی ابتکار و بسط دانش‌آموزان آموزش دیده با روش بدیعه‌پردازی به طور معنی¬داری بالاتر از ‌دانش‌آموزان با روش سنتی است ولی تفاوت بین میزان سیّالی و انعطاف پذیری دانش‌آموزان دو گروه معنی دار نیست.

متن کامل [PDF 878 kb]   (275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb