دوره 2، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1392 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 101-118 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 28030875

Cited 0 times in PubMed Central

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حبیبی حمدالله، پرداختچی محمد حسن، ابوالقاسمی محمود، قهرمانی محمد. بررسی جو «یادگیری‌محور» مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1392; 2 (3) :101-118

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-92-fa.html


چکیده:   (3037 مشاهده)
جو و فرهنگ مدرسه، زیربنای روان‌شناسی- اجتماعی را برای فرایندهای یاددهی – یادگیری مدرسه فراهم‌می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جو یادگیری‌محور مدرسه و اثربخشی مدرسه است. جو یادگیری‌محور، اصطلاحی است که محقق، پس از استخراج عواملی که بر اثربخشی مدرسه تأثیردارند، به‌دست‌داده‌است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری نیز شامل کلیه دبیران، مدیران و معاونان مدارس متوسطه نظری – دولتی شهر تهران با تعداد بالغ بر 13 هزار نفر است. 400 نفر از جامعه آماری به شیوه خوشه‌ای از مناطق آموزشی 3، 6، 7، 11، 12 و16 انتخاب‌شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه و پرسش‌نامه‌های محقق‌ساخته استفاده‌شد. با مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق و ارائه آنها به افراد متخصص برای اظهار نظر، چهار عامل برای جو یادگیری‌محور، استخراج‌شد که شامل انتظارهای سطح بالا، نگرش، انگیزش و محیط یادگیری است. مبنای اصلی پرسش‌نامه اثربخشی مدرسه، پرسش‌نامه تدوین‌شده به کمک مدل پارسونز است که با کمی تغییر در این تحقیق مورد استفاده قرار‌گرفت؛ این پرسش‌نامه شامل چهار مؤلفه؛ انطباق، تحقق اهداف، انسجام و تداوم است. پرسش‌نامه جو یادگیری‌محور با پایایی (94/0) و پرسش‌نامه اثربخشی مدرسه با پایایی (95/0) برای گردآوری داده‌ها مورد استفاده قرار‌گرفت. درراستای پاسخگویی به فرضیه‌های تحقیق، رابطه میان جو یادگیری‌محور و میزان اثربخشی مدرسه با کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، بررسی‌شد. نتایج نشان‌دادند که رابطه میان جو یادگیری‌محور و اثربخشی مدرسه معنی‌دار است و درنهایت، مدلی برای تبیین رابطه دو متغیر ارائه‌شد.
متن کامل [PDF 287 kb]   (1545 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb