دوره 2، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1392 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 61-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riahinia N, Kian M, Ali Asgari M. Surveying Viewpoint of Headmasters and Teachers of State Girl High Schools in Tehran District 5 on School Laboratory and its influence on Curriculums. TLR. 2013; 2 (2) :61-74
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-899-fa.html
ریاحی‌نیا نصرت، کیان مرجان، علی عسگری مجید. بررسی دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان‌های دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه-های درسی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1392; 2 (2) :61-74

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-899-fa.html


چکیده:   (2912 مشاهده)
پژوهش حاضر، دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان‌های دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران را در خصوص کتابخانه‌های آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه‌های درسی، بررسی نموده ‌است. روش تحقیق، توصیفی بوده وجامعه آماری پژوهش نیز تمامی دبیران و مدیران دبیرستان‌های مذکور در سال تحصیلی 89-1388 بوده‌اند. جامعه آماری 190 نفر بوده است. برآورد نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، انجام و تعداد 127 نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار‌های گردآوری داده‌ها دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته؛ مدیران و دبیران با 21 سوال بسته پاسخ و به همراه یک سوال باز پاسخ، بوده‌است. ابزارها قبل از اجرا به لحاظ ملاحظات روان‌سنجی بررسی و روایی و پایائی لازم در آن ها، تامین شده‌است. نتایج حاکی از آن بود که؛ دبیران و مدیران استفاده از کتابخانه را در بهبود برنامه‌های درسی، مؤثر دانسته‌اند. به‌طور تقریبی نیمی از پاسخ‌گویان تخصیص واحدی درسی به نام «کتاب-خوانی» را در برنامه درسی دانش‌آموزان لازم دانسته‌اند در حالی که تاکنون چنین واحد درسی، در برنامه درسی آموزشگاهی، قرارداده ‌نشده ‌است. به ‌منظور کمک به بهبود برنامه‌های درسی و توسعه یادگیری دانش‌آموزان، استقرار کتابخانه‌های آموزشگاهی پویا با حضور کتابدار متخصص، متعامل سازی برنامه‌های درسی مدرسه‌ای با برنامه-های کتابخانه‌های آموزشگاهی و هم چنین تخصیص زمان برای استفاده از کتابخانه در مدارس، می‌تواند، موثر واقع گردد.
متن کامل [PDF 357 kb]   (595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb