دوره 2، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1392 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 91-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shekari A, Sobhaninejad M, Behravi F. Comparison of Two Descriptive and Classic Academic Success Valuations from Viewpoint of Headmasters and Teachers of Primary Schools in Shoosh. TLR. 2013; 2 (2) :91-108
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-898-fa.html
شکاری عباس، سبحانی‌نژاد مهدی، بهروی فری‌ناز. مقایسه دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1392; 2 (2) :91-108

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-898-fa.html


چکیده:   (3531 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسه‌ای دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش در سال تحصیلی 1388-1387 بوده‌ است. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز شامل تمامی معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی در شهر شوش بوده اند. از بین جامعه مذکور، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به -ترتیب، 85 و65 نفر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، به‌ عنوان نمونه آماری، انتخاب‌شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته طی دو بخش جمعیت-شناختی و مؤلفه‌های مورد آزمون با 39 پرسش بسته پاسخ و پرسش باز پاسخ، بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی آن نیز طی ضریب آلفای کرونباخ در بخش مؤلفه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی91/0 و در بخش مؤلفه‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، برابر با 93/0 بوده‌ است. تحلیل آماری داده‌ها در سطح توصیفی به کمک شاخص‌های آماری توصیفی و در سطح استنباطی، حسب انواع آزمون‌های؛ « t » گروه های مستقل، « F تحلیل واریانس یک‌ راهه و هم چنین آزمون شفه انجام ‌شده ‌است. یافته‌ها نشان داد؛ بین دیدگاه پاسخ‌دهندگان براساس؛ سمت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت، تفاوت معنادار وجود نداشته و تنها براساس جنس، اختلاف معنی‌دار وجود داشته‌ است. در مقایسه تأثیر ارزشیابی توصیفی و سنتی در مؤلفه‌های؛ بهبود رفتار، بهبود یادگیری و سلامت روانی دانش‌آموزان، میانگین بالاتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی، با میانگین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، دارای اختلاف معنی‌دار بوده ولی در دو مؤلفه دیگر؛ دشواری فرایند یاددهی- یادگیری معلمان مجری طرح و نیز تعامل اولیای دانش‌آموزان با مدیران و معلمان مدارس، تفاوت معنی‌داری بین تأثیر دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مشاهده ‌نشده‌است.
متن کامل [PDF 307 kb]   (805 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb