دوره 1، شماره 45 - ( اسفند 1389 )                   جلد 1 شماره 45 صفحات 91-100 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Padash F, Golparvar M, Atashpour H, Davazdah Emami H. Surveying Role of Feeling ofEnergy in Relation of Evolution Leadership with Staff Contribute in Work Creativity. TLR. 2011; 1 (45) :91-100
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-890-fa.html
پاداش فریبا، گل پرور محسن، آتش‌پور حمید، دوازده‌امامی حمید. نقش احساس انرژی در رابطه رهبری تحولی با درگیر شدن کارکنان در خلاقیت کاری. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1389; 1 (45) :91-100

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-890-fa.html


چکیده:   (3191 مشاهده)

پژوهش با هدف بررسی نقش احساس انرژی در رابطه رهبری تحولی با درگیر شدن کارکنان در خلاقیت کاری، به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان کارخانه حایر که 525 نفر (تابستان 1388) بودند،‌ تشکیل دادند. از این جامعه آماری 332 نفر، به شیوه نمونه گیری طبقه‌ای سهمی برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه 8 سؤالی احساس انرژی (اتواتر و کارملی، 2009)، پرسشنامه 22 سؤالی رهبری تحولی (پودساکف و همکاران، 1990) و پرسشنامه 9 سؤالی خلاقیت در کار (تایرنی و همکاران، 1999) بودند. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش از طریق تحلیل همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون واسطه‌ای، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی‌ نشان داد که؛ بین احساس انرژی با رهبری تحولی و خلاقیت در کار رابطه مثبت و معنادار (01/0 P< ) وجود دارد. نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری، الگوی پژوهش را مبنی بر تأثیر رهبری تحولی بر احساس انرژی کارکنان و سپس تأثیر احساس انرژی بر خلاقیت در کار را مورد تأیید قرار داد. نتایج تحلیل رگرسیون واسطه‌ای نیز نشان داد که احساس انرژی در کار، نقش متغیر واسطه‌ای را بین رهبری تحولی با خلاقیت در کار ایفاء می‌‌کند. در این پژوهش به عنوان محدودیت، خلاقیت بصورت خودگزارش‌دهی اندازه‌گیری شده و کلیه پرسشنامه‌های پژوهش در یک زمان توسط شرکت‌کنندگان پاسخ داده شدند. پیشنهاد مبتنی بر نتایج پژوهش آن که مهارت‌های رهبری تحولی طی کارگاه های آموزشی به مدیران و سرپرستان، آموزش داده شود.

متن کامل [PDF 325 kb]   (470 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb