دوره 1، شماره 45 - ( اسفند 1389 )                   جلد 1 شماره 45 صفحات 33-42 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare H, Sharif N. Surveying the relationship between Thinking Styles and Self-esteem among High School and Pre-university Girl Students. TLR. 2011; 1 (45) :33-42
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-887-fa.html
زارع حسین، شریف نسیم. رابطه سبک‌های تفکر با عزت نفس در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی و پیش‌دانشگاهی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1389; 1 (45) :33-42

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-887-fa.html


چکیده:   (2884 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر با عزت نفس دانش‌آموزان دختر دبیرستانی و پیش‌دانشگاهی بود. جهت اجرای پژوهش، 200 نفر از دانش‌آموزان با تکمیل مقیاس سبک‌های تفکر- بعد کارکرد (استرنبرگ و واگنر،1991) و مقیاس عزت نفس (روزنبرگ،1965) در پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل آماری داده‌های پژوهش از شاخص‌ها و روش های آماری شامل؛ میانگین، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که در کل 72% واریانس مربوط به عزت نفس به‌وسیله متغیر سبک تفکر و مولفه‌های آن، تبیین می‌شود (72% = (R و ضریب تأثیر سبک تفکر اجرایی (35/2 =β) و نیز ضریب تأثیر سبک تفکر خلاق (14/1 =β) با توجه به آماره t ، نشان می‌دهند که این متغیرها با اطمینان 99/0 می‌توانند؛ تغییرات مربوط به عزت نفس را پیش‌بینی کنند هم چنین ضریب رگرسیون پیش بین نشان داد که سبک تفکر قضایی، نمی تواند واریانس عزت نفس دانش‌آموزان را به طور معنادار تبیین کند (001/0(Sig>. با افزایش عزت نفس، دانش‌آموزان گرایش بیش‌تری به سبک‌های تفکر خلاق و اجرایی و گرایش کم‌تری به سبک تفکر قضایی دارند.
واژه‌های کلیدی: سبک تفکر، عزت نفس، دانش‌آموز.
متن کامل [PDF 395 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb