دوره 15، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 )                   دوره15 شماره 1 صفحات 55-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasankhani H, Asadian S. Effectiveness of guidance teachers on students’ achievement among Shahed and Isargar guidance school student in scatter plot in West Azerbaijan province. TLR. 2018; 15 (1) :55-65
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-871-fa.html
حسن‌خانی حسین، اسدیان سیروس. اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1397; 15 (1) :55-65

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-871-fa.html


چکیده:   (4319 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی بود. روش پژوهش علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی به تعداد 270 نفر، کلیه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد استان به تعداد 305 و 540 نفر از دانش‌آموزان غیرشاهد مدارس عادی بوده است. حجم نمونه شامل 30 نفر از هر گروه و روش‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی ساده است. برای یکسان‌سازی افراد نمونه آماری (دانش‌آموزان شاهد طرح پراکنده) با گروه‌های گواه (دانش‌آموزان غیر شاهد و دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد) از آزمون هوش ریون، استفاده شد ضمن این که در گمارش تصادفی افراد طبقه اقتصادی آنان مد نظر قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌، آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی آموزش و پرورش بود. تحلیل داده با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون T انجام شد. نتایج نشان داد؛ پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس عادی به طور معنی‌دار بیشتر از دانش‌آموزان شاهد طرح پراکنده است. اختلاف معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان طرح پراکنده در دروس عربی، ریاضی، علوم و زبان انگلیسی وجود ندارد. تفاوت معنادار بین نمرات دروس عربی، علوم و زبان انگلیسی دانش‌آموزان دختر و پسر طرح پراکنده وجود ندارد اما در درس ریاضی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر بالاتر از دانش‌آموزان پسر است.
 
متن کامل [PDF 648 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb