دوره 2، شماره 5 - ( پاییز و زمستان 1393 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 37-50 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seraji F, Mirzaifar D. Surveying the Possibility for Designing and Providing Bilingual Curriculum (Farsi and Lori) from Principals and Teachers’ Viewpoint in Primary Schools in Lorestan Province. TLR. 2015; 2 (5) :37-50
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-868-fa.html
سراجی فرهاد، میرزایی فر داود. بررسی امکان طراحی و تدوین برنامه درسی دوزبانه (فارسی و لری) در آموزش ابتدایی استان لرستان از نظر معلمان و مدیران. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1393; 2 (5) :37-50

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-868-fa.html


چکیده:   (1102 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان طراحی و تدوین برنامه درسی دوزبانه (فارسی و لری) در آموزش ابتدایی استان لرستان از نظر معلمان و مدیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود به‌علاوه جامعه آماری نیز شامل کلیه مدیران و معلمان آموزش ابتدایی در سه شهرستان؛ خرم‌آباد، نورآباد و کوهدشت لرستان در سال تحصیلی 1390-1389 بود. نمونه‌گیری با روش تصادفی ساده انجام‌شد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران 250 نفر برآوردگردید. ابزار گرداوری داده‌ها پرسش‌نامه اعتباربخشی‌شده موسوی‌زاده و همکاران (1389) بود که پس از اصلاح و ادغام گویه‌ها به 52 گویه رسید. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه پس از بررسی و رفع اشکال‌ها توسط اساتید و متخصصان، مورد تأیید قرارگرفت. پایایی پرسش‌نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ94/0 محاسبه‌شد که نشان‌دهنده پایایی بالای ابزار است. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مناسب آماری در سطوح توصیفی و استنباطی ( آزمون‌های ناپارامتری ، برازندگی-مربع کای- آزمون من ویتنی و آزمون کروسکال والیس) استفاده‌شد. نتایج نشان‌دادند مدیران و معلمان مدارس ابتدایی با فرصت و ضرورت برنامه‌ درسی دوزبانه موافق بودند و نگرش معلمان و مدیران درباره برنامه‌ درسی دوزبانه را خوب ارزیابی‌کرده‌اند البته به تهدیدهای در این خصوص معتقدند و آمادگی نیروی انسانی را در حد نامطلوب می‌دانند همچنین امکانات نیروی انسانی را در حد به‌نسبت مطلوب ارزیابی‌می‌کنند که کفایت لازم را ندارد.
متن کامل [PDF 437 kb]   (499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb