دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The causal relationships of emotional and general intelligence with school performance, mediated by test anxiety and school adjustment in high school students of Borujerd. TLR. 2015; 2 (6) :18-1
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-726-fa.html
مجیدی رضا، شهنی ییلاق منیجه، حقیقی مبارکه جمال. رابطه علّی هوش عمومی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری اضطراب امتحان و سازگاری در دانش آموزان سال اوّل دبیرستان. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (6) :18-1

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-726-fa.html


چکیده:   (670 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی میان متغیرهای هوش عمومی و هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی با میانجی¬گری اضطراب امتحان و سازگاری در دانش¬آموزان سال اوّل دبیرستان¬های دولتی شهرستان بروجرد بوده است. نمونه پژوهش متشکل از 395 دانش‌آموز (197 پسر و 198 دختر) بوده که با روش نمونه¬گیری تصادفی چند مرحله¬ای، انتخاب شده اند. آزمودنی¬ها پرسشنامه¬های اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، مقیاس هوش هیجانی پترایدز و فورنهام، مقیاس اضطراب امتحان اسپیل برگر و مقیاس سازگاری دانش¬آموزان دبیرستانی را تکمیل کرده اند. عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان از معدل پایان سال تحصیلی آن¬ها به دست آمده است. روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری بوده است. نتایج نشان داد؛ مدل پیشنهادی، برازنده داده¬ها است و مسیرهای مستقیم از هوش عمومی به عملکرد تحصیلی و سازگاری، مسیر مستقیم از سازگاری به عملکرد تحصیلی مثبت و معنی¬دار است. مسیر مستقیم هوش هیجانی به عملکرد تحصیلی منفی و معنی¬دار است. مسیر مستقیم هوش هیجانی به سازگاری نیز مثبت و معنی¬دار است. مسیرهای مستقیم هوش هیجانی و هوش عمومی به اضطراب امتحان منفی و معنی¬دار است هم چنین مسیر مستقیم اضطراب امتحان به عملکرد تحصیلی منفی و معنی¬دار است. نقش میانجی‌گری سازگاری نیز تأیید شده است. تحلیل رگرسیون متغیرهای پیش¬بین روی عملکرد تحصیلی نشان داد؛ مجموع متغیرهای هوش عمومی، هوش هیجانی، اضطراب امتحان و سازگاری توانستند 0.59 واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند همچنین مشخص شد که نقش هوش عمومی در مقایسه با هوش هیجانی در پیش بینی عملکرد تحصیلی، برجسته¬تر است.

متن کامل [PDF 750 kb]   (358 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb