دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 182-165 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study Professional qualifications of preschool’s teachers. TLR. 2015; 2 (6) :182-165
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-724-fa.html
فلاح عاطفه، احمدی پروین، رضازاده شیراز فاطمه بیگم. صلاحیت حرفه‌ای، مربیان پیش‌دبستانی، دورۀ پیش‌دبستانی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (6) :182-165

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-724-fa.html


چکیده:   (969 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی صلاحیت­های حرفه­ای مربیان پیش­دبستانی از دید مربیان و مدیران دوره پیش­دبستانی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. از بررسی پیشنۀ پژوهش دوازده مؤلفه (حوزه) اصلی و 98 زیر مؤلفه صلاحیت حرفه­ای مربیان پیش­دبستانی استخراج و پرسشنامه تدوین گردیده است. جامعۀ آماری پژوهش مربیان و مدیران دورۀ پیش­دبستانی شهرستان­های میبد و اردکان به تعداد 246 نفر (128 مربی و 118مدیر) بوده اند که از بین آنها 200 نفر(100 مربی و100 مدیر) بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، انتخاب شده اند. یافته­ها نشان داد؛ از نظر مربیان وضعیت موجود صلاحیت­های حرفه­ای مربیان در مولفه های حرفه­ای، فکری و فناوری پایین­تر از متوسط و از نظر مدیران در مولفه های فکری، مدیریتی، رشد و توسعه کودک، فناوری و حرفه­ای پایین­تر از متوسط است. هم چنین بین نظرات مربیان و مدیران در رابطه با میزان صلاحیت­های حرفه­ای مربیان در مولفه های؛ آموزشی، هنری، مدیریتی، ارتباطی، اجتماعی، شخصیتی- رفتاری و اخلاقی، تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از ارزیابی مربیان نشان داد؛ مربیان شرکت کرده در دوره­های کارآموزی در مولفه های آموزشی و حرفه­ای میانگین بالاتر از مربیان شرکت نکرده داشته­اند. مربیان شرکت نکرده در دوره­های کارآموزی در حوزۀ صلاحیت فکری خود را بالاتر از مربیان شرکت کرده در این دوره­ها، ارزیابی نموده اند. از نظر مدیران، مربیان شرکت کرده در دوره­های کارآموزی از عملکرد و میانگین بالاتری در مولفه های صلاحیت­؛ آموزشی، فناوری و حرفه­ای برخوردارند و در سایر مؤلفه ها تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد.

متن کامل [PDF 1083 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb