دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 234-211 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Surveying and analysis of attention rate to intentions of martyrs and immolates of holy defense in contexts of elementary course lesson books . TLR. 2015; 2 (6) :234-211
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-714-fa.html
صالحی عمران ابراهیم، سبحانی نژاد مهدی، چهارباشلو حسین. تحلیل میزان توجه به مولفه‌های شهداء و ایثارگران دفاع مقدس در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (6) :234-211

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-714-fa.html


چکیده:   (683 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تحلیل میزان توجه به مولفه­های شهداء و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در کتاب­های درسی دوره ابتدایی، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه پژوهش نیز کلیه کتاب­های درسی دوره شش ساله ابتدایی بوده­اند. نمونه پژوهش، 26 جلد کتاب درسی در پنج عنوان؛ فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، هدیه­های آسمانی، هدیه­های آسمانی (کتاب کار) و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1392-1391بوده است. ابزار گردآوری داده، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و داده­های حاصل نیز به دو شیوه کمی (بهره گیری از شاخص آماری توصیفی و آنتروپی شانون) و کیفی، تحلیل شده است. یافته­ها نشان داد؛ در بین کتاب­های درسی، کتاب فارسی پایه پنجم با 3/16درصد فراوانی، بیشترین میزان توجه و کتاب­های فارسی دوم و چهارم ابتدایی با 1/1 درصد فراوانی، کم­ترین میزان توجه را به مولفه­های شهداء و ایثارگران دفاع مقدس، داشته­اند. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه جهاد در راه خدا  و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه تعامل مطلوب اجتماعی است. در بین پایه­های دوره ابتدایی در ارتباط با اشاره به مولفه­ها، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایه ششم و کم­ترین ضریب اهمیت مربوط به پایه اول و دوم می­باشد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های کمی و کیفی نشان داد؛ به مولفه­های شهداء و ایثارگران در محتوای کتاب­های درسی به طور جامع و متعادل، توجه نشده است.

متن کامل [PDF 895 kb]   (267 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb