دوره 2، شماره 5 - ( پاییز و زمستان 1393 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 19-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani M, Amin Khandaghi M. Transforming from Disciplinary to Social Approach in Secondary School Social Educations Curriculum (Analysis on Existing and Desirable Status from Teachers’ Viewpoint). TLR. 2015; 2 (5) :19-36
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-605-fa.html
دهقانی مرضیه، امین خندقی مقصود. گذر از رویکرد دیسیپلینی به اجتماعی در برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی (تحلیل وضعیت موجود و مطلوب از دید دبیران). پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1393; 2 (5) :19-36

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-605-fa.html


چکیده:   (1168 مشاهده)
هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیل وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری، کلیه معلمان دوره راهنمایی شهرستان ارومیه بود. بررسی به شیوه سرشماری انجام‌گرفت. به‌منظور بررسی نظر دبیران، از پرسش‌نامه محقق ساخته‌ ویژگی‌های کتاب‌های تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی استفاده‌‌گردید. علاوه‌بر پرسش‌نامه (ابزار اصلی تحقیق) از ابزار تکمیلی تحلیل سند راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی نیز به‌منظور بسط و تبیین یافته‌ها استفاده‌گردید. یافته‌ها نشان‌دادند که همه دبیران معتقدند رویکرد غالب بر برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، رویکرد مبتنی‌بر دیسیپلین‌محوری بوده و این موضوع در تک‌تک عناصر یعنی اهداف، محتوا، روش تدریس و همچنین ارزشیابی نموددارد. آنان رویکرد مبتنی‌بر جامعه را برای وضعیت مطلوب، پیشنهادنمودند. بررسی مقایسه‌ای بین وضعیت موجود و مطلوب، بیان‌داشت که در هر سه رویکرد ارزشی مقایسه بین میانگین‌ها معنی‌دار است البته با توجه به مقدار t، دبیران؛ موافق رویکرد دیسپلین‌محوری نبوده و رویکرد دانش-آموزمحور و جامعه‌محور را با غلبه رویکرد جامعه‌محور، تأییدنموده و پیشنهاددادند. آنان معتقدند که در مقایسه بین دو رویکرد توجه به دانش‌آموز و جامعه، باید با توجه به ماهیت این برنامه درسی، به رویکرد جامعه توجه بیشتری گردد.
متن کامل [PDF 388 kb]   (504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb