دوره 2، شماره 5 - ( پاییز و زمستان 1393 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 79-96 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkamali S, arjmandnia A, Nasirian A. Surveying the Feasibility for Holding E-learning Courses for Students with Physical Disability in Retarded Student Schools in Kerman. TLR. 2015; 2 (5) :79-96
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-592-fa.html
میرکمالی سید محمد، ارجمندنیا علی اکبر، نصیریان اشرف. بررسی امکان برگزاری یادگیری الکترونیکی برای دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی مدارس استثنایی استان کرمان. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1393; 2 (5) :79-96

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-592-fa.html


چکیده:   (1872 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر مطالعۀ امکان‌سنجی برگزاری یادگیری الکترونیکی برای دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی در مدارس استثنایی دوره راهنمایی و دبیرستان استان کرمان بود. در این راستا با بررسی ادبیات نظری و تجربی و همچنین مدل‌های ارائه‌شده درزمینه امکان‌سنجی یادگیری‌الکترونیکی، مدل مفهومی پژوهش متشکل از هفت مؤلفه: تجربه رایانه، آمادگی محتوا، آمادگی مالی، آمادگی فرهنگی، آمادگی محیطی، آمادگی زیرساختی و آمادگی منابع انسانی تهیه و تدوین‌گردید. با توجه به مدل مفهومی و همچنین پرسش‌نامه‌های داخلی و خارجی که درزمینه امکان‌سنجی یادگیری ارائه‌شده‌بود. ابزارهای پژوهش حاضر برای معلمان، کارشناسان، مدیران و همچنین دانش‌آموزان طراحی و تدوین‌گردید. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار‌گرفت.21 نفر از کارشناسان به ‌روش سرشماری کامل و 53 نفر از مدیران، 108 نفر از  معلمان و 118 نفر از دانش‌آموزان به‌ روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین افراد جامعه انتخاب‌شدند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون t تک‌متغیره مورد تحلیل قرار‌گرفت یافته‌های به‌دست‌آمده نشان‌دادند که تنها آمادگی فرهنگی اداره آموزش‌وپرورش استثنایی شهر کرمان در سطح مطلوبی قرارداشته و به‌طور کلی از لحاظ تجربه رایانه، آمادگی زیرساختی، آمادگی محتوا و آمادگی مالی در سطح نامطلوب قراردارد؛ آمادگی محیطی و آمادگی منابع انسانی نیز در این اداره، دارای وضعیت به‌نسبت مطلوب می‌باشد.

متن کامل [PDF 457 kb]   (754 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb