دوره 2، شماره 4 - ( بهار و تابستان 1393 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 33-54 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani F. Using Importance and Satisfaction Structures for Measuring Effectiveness of Electronic Learning Systems. TLR. 2014; 2 (4) :33-54
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-559-fa.html
یزدانی فریدون. استفاده از سازه های ارزشمندی و رضایتمندی برای سنجش اثربخشی نظامهای یادگیری الکترونیکی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1393; 2 (4) :33-54

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-559-fa.html


چکیده:   (1037 مشاهده)
پژوهش حاضر برای تعیین اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی از رویکردی جدید استفاده‌نموده‌است. رویکرد جدید شامل بهره‌گیری از سازه‌های «ارزشمندی» در کنار سازه «رضایتمندی» برای تعیین اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی از نظر کاربران آنها بوده‌است. «دانشکده مجازی علوم حدیث شهر ری» به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرارگرفت. به‌منظور تحلیل داده‌ها برای نخستین‌بار از دو ابزار تحلیل ماتریسی «شبکه ارزشمندی- رضایتمندی» و نیز «محک‌زنی لویس» استفاده‌شد. ابزارها نخستین‌بار توسط «لوی» برای سنجش اثربخشی نظام‌های یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرارگرفتهبودند. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز کلیه دانشجویان دوره های لیسانس و فوق‌لیسانس رشته‌های مجازی دانشکده یادشده در سال تحصیلی 1389-1388 با تعداد 1926 نفر بود که از این میان تعداد 325 نفر نمونه به شیوه دردسترس انتخاب‌گردیدند. ابزار جمع‌آوری داده «پرسش‌نامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام‌های یادگیری الکترونیکی لوی» بود. برای تعیین روایی ابزار از شیوه‌های روایی محتوایی، سازه و صوری و برای تعیین میزان پایایی آن آلفای کرونباخ استفاده‌گردید. میزان پایای ابزار در سازه‌های ارزشمندی و رضایتمندی به‌ترتیب: 95/0 و 94/0 بود. نتایج نشان‌دادند که هیچ‌گونه رابطه معناداری میان سازه‌های ارزشمندی و رضایتمندی وجودندارد و این دو، سازه‌هایی مستقل و متفاوت هستند به‌علاوه نتایج «ابزار تحلیل ماتریسی شبکه ارزشمندی- رضایتمندی» نشان‌داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر (دانشکده مجازی علوم حدیث) در هریک از ابعاد چهارگانه (فناوری و پشتیبانی، محتوای درس، استاد و یادگیرنده) نسبتاً متوسط و در ارتباط با کل نظام نیز تاحدی متوسط بوده‌است. تحلیل داده‌ها با ابزار محک‌زنی لویس» نیز نشان‌داد که وضعیت اثربخشی نظام یادگیری الکترونیکی مورد نظر، در هریک از ابعاد چهارگانه (فناوری و پشتیبانی، محتوای درس، استاد و یادگیرنده) نسبتاً متوسط و در ارتباط با کل نظام، متوسط و تاحدی خوب بوده‌است.
متن کامل [PDF 560 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb