دوره 1، شماره 39 - ( اسفند 1388 )                   جلد 1 شماره 39 صفحات 15-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirkamali, S, Hayat, A, Noruzy, A, Jarahi, N. The Correlation of “Psychological Empowerment’, with “Job Satisfaction” and “Organizational Commitment” in University Employees. TLR. 2010; 1 (39) :15-30
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-511-fa.html
میرکمالی سیدمحمد، حیات علی‌اصغر، نوروزی علی، جراحی نازنین. بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1388; 1 (39) :15-30

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-511-fa.html


چکیده:   (19646 مشاهده)

  تحقیق حاضر با هدف «بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران» به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق (2731) نفر از کارکنان دانشگاه تهران بود، که تعداد 156 نفر (72 نفر مرد و 84 نفر زن) از آنها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های توانمند‌سازی روان‌شناختی اسپریتزر، پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هولین و همچنین پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می‌یر می‌باشند که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرنباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که توانمندسازی روان‌شناختی و زیر مقیاس‌های آن یعنی معناداری، خود تعیینی، شایستگی و تأثیر با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری در سطح (01/. p< ) داشته و به غیر از مؤلفه شایستگی دیگر مؤلفه‌های توانمند‌سازی روان‌شناختی با تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری داشتند. علاوه براین، بین توانمندسازی روان‌شناختی با دو مؤلفه تعهد سازمانی یعنی تعهد عاطفی و تعهد هنجاری نیز رابطه معناداری در سطح(01/.> p ) مشاهده گردید و توانمندسازی روان‌شناختی تنها با مؤلفه تعهد مستمر رابطه معنادار پیدا نمی‌کند. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز گویای این امر بود که به ترتیب زیر مقیاس‌های معناداری (45/.)، خود تعیینی (36/.) و شایستگی (23/.)، در پیش‌بینی رضایت شغلی سهم داشتند و همچنین مؤلفه معناداری (30/.) و خود تعیینی (31/.) سهم در پیش‌بینی تعهد سازمانی کارکنان داشتند.

متن کامل [PDF 477 kb]   (4398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb