دوره 1، شماره 42 - ( شهریور 1389 )                   جلد 1 شماره 42 صفحات 293-314 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani A. Study of Nature of Science Components from Members of Scientific Associations’ Points of View. TLR. 2010; 1 (42) :293-314
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-425-fa.html
سلطانی اصغر، شریف مصطفی، رکنی زاده رسول. بررسی دیدگاه‌ اعضای انجمن‌های علمی کشور درباره ویژگی‌های ماهیتی علم. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1389; 1 (42) :293-314

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-425-fa.html


چکیده:   (3147 مشاهده)
هدف این مقاله بررسی چگونگی درک و توصیف اعضای انجمن‌های علمی فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی کشور از جنبه‌های مختلف ماهیت علم است. این جنبه‌ها عبارتند از موقتی بودن علم، مبنای تجربی علم، خلاقیت در علم، نقش ذهنیت در علم، تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نظریه و قانون علمی. آزمودنی‌های این پژوهش شامل 19 نفر از اعضای انجمن‌های علمی کشور هستند. برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه بازپاسخ استفاده شده و روش مقوله‌بندی نیز جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها به کار گرفته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که اعضای انجمن‌های علمی کشور در پنج مولفه موقتی بودن، مبنای تجربی، خلاقیت، ذهنیت و مشاهده و استنتاج، برداشت‌ها و توصیفاتی همسو با اندیشه‌های جاری از ماهیـت علم دارند. با این حال در دو مولفه تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم و همچنین تمایز بین نظریه و قانون علمی و نقش و جایگاه هر یک در تولید و گسترش معرفت علمی، نظراتی گاه متفاوت با مولفه‌های پذیرفته شده ماهیت علم نشان می‌دهند.
متن کامل [PDF 495 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb