دوره 2، شماره 3 - ( پاییز و زمستان 1392 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 231-242 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 28024305

Cited 0 times in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مهدی نژاد ولی. دیدگاه دبیران دوره متوسطه درخصوص بی‌انضباطی کلاسی دانش‌آموزان و راهکارهای بهبود مدیریت کلاس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1392; 2 (3) :231-242

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-390-fa.html


چکیده:   (2823 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، شناسایی دیدگاه دبیران دوره متوسطه درخصوص بی‌انضباطی کلاسی دانش‌آموزان، بوده‌است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و 315 دبیر نیز به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه جونز و همکاران (1995) بوده‌است. از مجموع 315 ابزار اجراشده، 280 پرسش‌نامه (164 زن و 116 مرد) قابل بررسی بوده‌اند. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده‌شد. یافته‌های پژوهش نشان‌دادند که 1/67 درصد از دبیران بیش از آنچه بایسته است برای اداره و کنترل کلاس، وقت صرف‌می‌کنند. بی‌انضباطی‌های دانش‌آموزان برحسب میزان یا تکرار شامل «صحبت‌کردن یا شوخی‌کردن با دیگر دانش‌آموزان، غرولندکردن نسبت‌به تکالیف داده‌شده و انجام ناقص آنها، ایجاد صداهای غیرکلامی به‌طور عمدی» بوده‌است. پردردسرترین بی‌انضباطی‌ها، موارد بالا به‌علاوه عدم رعایت نوبت در صحبت کلاسی بوده‌اند. بین میزان و تکرار هریک از بی‌انضباطی‌ها و میزان اختلالی که این بی‌انضباطی‌ها در فعالیت‌های آموزشی ایجادمی‌کنند، رابطه معنی‌دار مثبت وجودداشت. دبیران دوره متوسطه، بیشترین اهمیت و اولویت را به بهبود آموزش مهارت‌های مدیریت کلاس در مراکز تربیت معلم داده؛ همچنین مشورت با متخصصان تعلیم و تربیت و روان‌شناسی را نیز از راهکارهای اولویت‌دار برای این منظور، دانسته‌اند.
متن کامل [PDF 255 kb]   (555 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb