دوره 1، شماره 18 - ( شهریور 1385 )                   جلد 1 شماره 18 صفحات 45-56 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhtari T. Secondary School Students Attitude Towards Arabic Language . TLR. 2006; 1 (18) :45-56
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-271-fa.html
اختری طاهره. بررسـی نگـرش دانـش‌آمـوزان دبیرستان‌های شهر تهران به درس عربی و عوامل مرتبط با آن. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1385; 1 (18) :45-56

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-271-fa.html


چکیده:   (6193 مشاهده)
هدف اساسی پژوهش کنونی، در گام نخست، مطالعه نوع نگرش دانش‌آموزان پایه اول، دوم و سوم دبیرستان‌های دولتی شهر تهران به درس زبان عربی بوده و در گام دوم، تأثیر جنسیت، پایه‌های تحصیلی و مناطق آموزش و پرورش بر این نگرش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین خاطر، در آغاز ساخت نگرش‌سنج مربوط بر اساس نظر متخصصین و مطالعه اولیه بر روی 372 دانش‌آموز (192 دختر و 180 پسر) انجام شده است. پس از پالایش و آماده‌سازی نگرش‌سنج بر مبنای ویژگی‌های روان سنجی، مرحله اصلی تحقیق بر روی 1085 آزمودنی (535 پسر و 560 دختر) پی گرفته شده است. نتایج به دست آمده بیانگر نگرش منفی دانش‌آموزان به درس عربی است. این امر در مناطق آموزش و پرورش، پایه‌های تحصیلی، و دختران و پسران مشابه بوده است. یافته‌های دیگر، نشانگر تأثیر منطقه آموزش و پرورش بر نوع نگرش دانش‌آموزان است، این در حالی است که پایه‌های تحصیلی و جنسیت به تنهایی تأثیری بر نوع نگرش دانش‌آموزان نداشته است، هر چند باید توجه کرد که تعامل جنسیت با پایه‌های تحصیلی و منطقه آموزش و پرورش، نشانگر تأثیر تعاملی متغیرهای یاد شده بر نوع نگرش دانش‌آموزان بوده است.
واژه‌های کلیدی: نگرش، زبان عربی، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 198 kb]   (780 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb