دوره 1، شماره 42 - ( شهریور 1389 )                   جلد 1 شماره 42 صفحات 109-128 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 23335055

Cited 0 times in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams Mourkani G, Momeni Rad A. ISLAMIC EDUCATIONAL LEADERSHIP: A CRITIQUE TO EUROPEAN VIEW. TLR. 2010; 1 (42) :109-128
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-261-fa.html
شمس مورکانی غلامرضا، مومنی راد احمد. رهبری آموزشی اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه اروپایی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1389; 1 (42) :109-128

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-261-fa.html


چکیده:   (4097 مشاهده)
ماهیت چندفرهنگی رو به رشد مؤسسات آموزشی معمولاً در متون غرب نادیده گرفته شده است. این مقاله با توجه به دیدگاه‌های گوناگون درباره رهبری آموزشی، بر شکاف دانش در ادبیات موجود تمرکز دارد و نویسندگان آن معتقدند که باید حرکتی ورای نژادپرستی‌ها و کار در جهت تدوین نظریه‌های پیچیده به منظور مفهوم‌پردازی مجدد رهبری آموزشی با توجه به دیدگاه‌های مختلف گروه‌های (دانشجویان و جوامع) قومی صورت پذیرد. نحوه درک و دریافت رهبری آموزشی توسط فراگیرانِ دارای فلسفه‌ها و زمینه‌های قومی گوناگون، به تجربه یادگیری و عملکرد آنها بستگی دارد. این مقاله به ‌طور خلاصه رهبری را به عنوان مفهوم ارائه شده در بافت‌های مختلف معرفی می‌کند و زیربنای نظری و فلسفی این مفهوم پردازی‌ها را از نقطه نظر اسلامی ارائه و تعامل بین دانش و رهبری را مشخص می‌کند. همچنین نحوه تعامل این مباحث را با رهبری آموزشی در جوامع اسلامی کنکاش کرده و استنباط‌هایی را از این تعاملات با تأکید بر بافت اروپا که در آن مسلمانان در اقلیت هستند، به عمل می‌آورد و به اهمیت فهم تنوع فلسفی برای پذیرش تنوع جمعیتی اشاره می‌کند.
متن کامل [PDF 372 kb]   (926 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb