دوره 1، شماره 27 - ( اسفند 1386 )                   جلد 1 شماره 27 صفحات 1-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atashak M, Farmahini-Farahani M. Studying the Impact of Inputs on the Output of Middle School Education System . TLR. 2008; 1 (27) :1-14
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-242-fa.html
آتشک محمد، فرمهینی فراهانی محسن. بررسی اثر نهاده‌ها بر ستانده نظام آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1386; 1 (27) :1-14

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-242-fa.html


چکیده:   (4366 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر نهاده‌ها بر ستانده نظام آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور صورت گرفته است. برای بررسی این امر، ابتدا ستانده نظام آموزشی استان‌های کشور در دوره مذکور بر اساس شاخص‌های مصوب مرکز آمارهای یونسکو و موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی محاسبه شد. نتایج حاکی از آن بود که استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان وکهکیلیویه و بویراحمد دارای پایین‌ترین و استان‌هایی همچون تهران، یزد و اصفهان دارای بالاترین ستانده آموزشی بودند. برای تبیین عوامل موثر بر ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور فرضیه‌های پژوهشی در خصوص رابطه میان نهاده‌ها و ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی تمام استان‌های کشور مطرح شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها حاکی از آن است که تنها بین ‌نسبت دانش‌آموز به معلم و نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر و ستانده آموزشی دوره راهنمایی تحصیلی استان‌های کشور به ترتیب رابطه معنادار منفی و رابطه معنادار مثبت وجود دارد. از این‌رو رابطه بین نهاده‌ها و ستانده آموزشی دور ه راهنمایی تحصیلی به صورت زیر ترسیم شد: (نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر دوره راهنمایی)54/0+ (نسبت دانش‌آموز به معلم دوره راهنمایی)65/0 -09/86 =ستانده آموزشی دوره راهنمایی رابطه فوق گویای این مطلب است که با فرض ثبات سایر شرایط، به ازای 1 واحد کاهش در نسبت دانش‌آموز به معلم دوره راهنمایی، در ستانده آموزشی دوره راهنمایی 65/0 واحد افزایش و به ازای 1 واحد افزایش در نسبت دانش‌آموز به کلاس دایر دوره راهنمایی، در ستانده آموزشی دوره راهنمایی 54/0 واحد افزایش مشاهده خواهد شد.
متن کامل [PDF 298 kb]   (831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb