دوره 1، شماره 15 - ( اسفند 1384 )                   جلد 1 شماره 15 صفحات 33-44 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahnama A, Elleein H. A Comparison of Shahed and non-Shahed Students' Social Growth. TLR. 2006; 1 (15) :33-44
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-205-fa.html
رهنما اکبر، علیین حمید. مقایسه رشد اجتماعی دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد شهر تهران. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1384; 1 (15) :33-44

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-205-fa.html


چکیده:   (7229 مشاهده)

 هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رشد اجتماعی دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد مقطع راهنمایی تحصیلی در شهر تهران بوده است. جامعه آماری دانش‌آموزان دوره راهنمایی مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383 بوده‌اند، که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 104 نفر پسر و 96 نفر دختر به‌عنوان نمونه از میان آنان برگزیده شده‌اند. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده و به‌منظور آزمون فرضیه‌های تحقیق،پرسشنامه 27 سؤالی آزمون رشد اجتماعی الیس وایتزمن بر روی آزمودنی‌ها به اجرا در آمده است و نتایج حاصل با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دوسطح آمار توصیفی و روش‌های آمار استنباطی تحلیل واریانس یک راهه، آزمون «t» مستقل و تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته‌های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که:
1. بین رشد اجتماعی دانش‌آموزان شاهد دوره راهنمایی با دانش‌آموزان غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.
2. بین رشد اجتماعی دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران که مادران شاغل دارند با دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران که مادران خانه دار دارند تفاوت معنادار وجود دارد. و این نتیجه تأیید گردید که دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی که مادران شاغل دارند از رشد اجتماعی بیش‌تری نسبت به دانش‌آموزان دوره راهنمایی که مادران غیرشاغل دارند، برخوردارند.
3. رشد اجتماعی دانش‌آموزان‌شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران رابطه مستقیم با سطح تحصیلات مادر داشته است. و تأیید گردید که دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی که مادرانشان دارای سطح تحصیلات بالاتری هستند، از رشد اجتماعی بیش‌تری برخوردارند.

متن کامل [PDF 256 kb]   (954 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb