دوره 1، شماره 15 - ( اسفند 1384 )                   جلد 1 شماره 15 صفحات 21-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinchari M, Fadakar M. Investigating the Effects of Higher Education on Communication Skills Based on Comparison of College and High School Students. TLR. 2006; 1 (15) :21-32
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-203-fa.html
حسین‌چاری مسعود، فداکار محمدمهدی. بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت‌های ارتباطی‌براساس‌مقایسه‌دانش‌آموزان و دانشجویان. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1384; 1 (15) :21-32

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-203-fa.html


چکیده:   (6518 مشاهده)

هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه مهارت‌های ارتباطی در دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه بود.بدین‌منظور، آزمون‌ مهارت‌های ارتباطی کوئین‌دام (2004) به 733 نفر، شامل 481 دانش‌آموز (198 پسر، 283 دختر) و 252 دانشجوی سال آخر دانشگاه‌های شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان (93 پسر و 159 دختر) ارائه شد. نتایج حکایت از کارآیی آزمون مذکور در سنجش مهارت‌های ارتباطی داشتند. دانشجویان از لحاظ سطح کلی مهارت‌های ارتباطی در مقایسه با دانش‌آموزان نمرات بالاتری کسب کردند، لیکن تفاوت‌های دوگروه در خرده‌مهارت‌های ارتباطی - بجز در یک مورد - معنا‌دار نبود. همچنین، دختران در مقایسه با پسران از لحاظ سطح کلی مهارت‌های ارتباطی نمرات بالاتری کسب کردند و بجز در دو خرده آزمون مربوط به ‌مهارت در تنظیم عواطف و قاطعیت در ارتباط، در سایر خرده‌آزمون‌ها هم نمرات آن‌ها به‌طور معنا‌داری بیش از پسران بود. یافته‌های این پژوهش در پرتو روند پژوهشی مربوطه به بحث گذاشته شده‌اند و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیش‌تر ارائه شده است.

متن کامل [PDF 266 kb]   (818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb