دوره 1، شماره 12 - ( شهريور 1384 )                   جلد 1 شماره 12 صفحات 63-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashhadi H, Oreizi H, Malakpour M. A Comparison of Teachers' Stress Rate and Resources and its Relationship with Teachers' Demographic Features. TLR. 2005; 1 (12) :63-72
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-189-fa.html
مشهدی حسنعلی، عریضی حمید رضا، ملک پور مختار. مقایسه میزان و منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگی‌های ‌جمعیت‌شناختی معلمان مدارس ‌عادی‌ و استثنایی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1384; 1 (12) :63-72

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-189-fa.html


چکیده:   (10100 مشاهده)

پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان فشار روانی، منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی معلمان دبستان‌های عادی و استثنایی شهرستان اصفهان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان دبستان‌های عادی و استثنایی است که تعداد 150 نفر از معلمان دبستان‌های عادی و استثنایی به طور تصادفی (از هر جامعه 75 نفر) انتخاب گردیدند.
جهت سنجش و مقایسه فشار روانی معلمان از پرسشنامه نشانه‌های فشار روانی کوپر (1983)، و برای تشخیص و شناسایی منابع عوامل فشار‌زای آموزشگاهی و عوامل مرتبط با مدرسه از پرسشنامه کریاکو و ساتکلیف (1978) استفاده شد. همچنین برای شناسایی منابع و عوامل فشارزای اجتماعی از فهرست عوامل و وقایع استرس‌آفرین تهیه شده توسط هلمز ـ راهه و پیکل استفاده گردیده و اعتبار و روایی هر قسمت محاسبه شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل واریانس چندگانه، تحلیل رگرسیون و آزمون z فیشراستفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرض اول مبنی بر این که بین میزان فشار روانی در معلمان دبستان‌های عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین فرض دوم مبنی بر این که بین میزان فشار روانی معلمان دبستان‌های عادی و استثنایی با توجه به ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شغلی تفاوت وجود دارد نیز مورد تأیید قرار نگرفت، ولی فرضیه سوم مبنی بر این که بین منابع فشارزای شغلی و اجتماعی با میزان فشار روانی در معلمان عادی و استثنایی رابطه وجود دارد تأیید گردید (001/0p=), فرضیه چهارم مبنی بر این که بین منابع فشارزای شغلی (آموزشگاهی) و اجتماعی با میزان فشار روانی در معلمان عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد مورد تایید قرار نگرفت.

متن کامل [PDF 236 kb]   (771 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb