این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (209 مشاهده)
 پژوهش حاضر با استفاده از روایت معلم به بررسی فرهنگ یادگیری کودکان در مدرسه با توجه به نیاز ویژه (ناشنوا و نیم‌شنوا) پرداخته است. پژوهش به شیوه تحلیل روایی صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها برگرفته از فرم تهیه شده توسط محقق است که نتایج آن از یادداشت‌های روزانه، شرح‌حال‌نویسی، ضبط تجربیات شخصی معلم کودکان با نیازهای ویژه (ناشنوا و نیم‌شنوا) طی یک سال تحصیلی بدست آمده است. در این تحقیق ابتدا متن به صورت کامل خوانده شده است و در حین خواندن مفاهیم اصلی کدگذاری شده‌اند سپس کدها با توجه به دلالت‌های معنایی که داشته‌اند در مقوله‌های مختلف با توجه به اشتراک معنا قرار داده شده‌اند. آن‌گاه با توجه به قرابت مقوله‌ها مضمون اصلی انتخاب شده‌اند و در مرحله آخر پس از مرور مضمون‌ها چارچوب مفهومی ارائه گردید. یافته‌ها مبیّن آن است که در حوزه درک فرهنگ یادگیری کودکان با نیاز ویژه، مؤلفه‌های؛ یادگیری دانش‌آموز، برقراری ارتباط با وی، توجه به ظرفیت ذهنی یادگیرنده و هماهنگی تدریس با او، نقش بنیادی دارند. بر این اساس به منظور ارتقاء فرهنگ یادگیری کودکان مدارس مذکور، توجه به عواملی چون؛ علاقه و گرایش متقابل دانش‌آموز و معلّم، ارتباط موثر با یادگیرنده دارای نیاز ویژه، رفع یک‌جانبه‌نگری ذهنی و رفتاری از جمله موارد قابل توجه می‌باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb