این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (95 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی قدردانی با بهزیستی ادراک شده در مدرسه با میانجی‌گری نیازهای روانشناختی و رفتار اجتماعی در دانش‌آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر سال اول تا سوم دبیرستان‌های شهر اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه تعداد 350 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند که در نهایت 350 پرسشنامه به صورت کامل به دست آمد. پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری می‌باشد. از شرکت‌کنندگان خواسته شد ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه قدردانی مک کلاف و همکاران (2002)، بهزیستی ادراک‌شده در مدرسه تیان و همکاران (2015)، پرسشنامه نیازهای روانشناختی بنیادی کاریرا (2012) و پرسشنامه رفتارهای اجتماعی ژانگ و همکاران (2004) را تکمیل نمایند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد قدردانی رابطه مستقیم معنی‌دار با شایستگی، وابستگی، رفتار اجتماعی و بهزیستی ادراک‌شده دارد (p=0.001). همچنین نتایج تحلیل بوت استراپ برای بررسی فرضیه‌های غیر مستقیم نشان داد که متغیرهای میانجی، نیازهای روانشناختی بنیادی و رفتار اجتماعی واسط بین قدردانی و بهزیستی ادراک‌شده قرار گرفتند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb