این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (954 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی مبتنی بر مسئله‌ی‌ باز-پاسخ بر توانایی حل مسأله‌‌ی ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم طراحی و اجرا گردید. شرکت‌کنندگان در قالب دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی از بین مدارس دخترانه منطقه باغبهادران انتخاب شدند. پژوهش با روش شبه آزمایشی در یک مطالعه طولی در طی دوره آموزشی 5 ماهه انجام گرفت. گروه آزمایش، هر جلسه را  با حل یک مسئله‌ی باز-پاسخ در سه مرحله‌ی انفرادی، گروهی و کلاسی می‌گذرانند و گروه کنترل این زمان را را با کار بر روی مسائل مشابه کتاب درسی سپری می‌کردند. نتایج تحلیل آزمون‌های آماری(آزمون t برای گروه‌های مستقل و آزمون t برای گروه‌های وابسته) معناداری برتری عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون و نسبت به عملکرد قبلی خود در پیش‌آزمون را تأیید می‌کنند. گروه آزمایش علاوه بر کسب میانگین بالاتر در حل مسائل، راهبردهای متنوع‌تری را در پاسخ‌گویی ارائه دادند. همچنین آزمون پایداری، 5 ماه بعد از پس آزمون برگزار گردید که معناداری عملکرد بهتر گروه آزمایش را مورد تأیید قرار داد. به منظور بررسی نتایج به کارگیری مسائل باز-پاسخ، پاسخ‌های فردی و گروهی در هر جلسه‌ی گروه آزمایش جمع‌آوری می‌گردید و مشاهدات از رفتار فردی و گروهی دانش‌آموزان ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت. مقایسه‌ی پاسخ‌های فردی و گروهی جمع‌آوری شده در هر جلسه، ایجاد فرصت‌هایی برای بروز و رفع بدفهمی‌ها، یادگیری‌های جدید هنگام مرور مطالب فراگرفته شده قبلی و ارتقا سطح کلامی برای بیان روابط ریاضی را نشان می‌داد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد آموزش مبتنی بر مسائل باز-پاسخ در کنار روش‌های سنتی یاددهی-یادگیری می‌تواند در پرورش توانایی حل مسئله اثرگذار باشد. قوت یافتن نقش دانش‌آموزان ضعیف و پذیرش مفید بودن و کاربرد ابزارهای ریاضی از جمله تعمیم، اثبات، تخمین و حدس آگاهانه از مقایسه‌ی پاسخ‌های فردی و گروهی جلسات قابل استنباط است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb